View Single Post
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
ivioynar:

Ok. Jeg kan imidlertid ikke la være med å trekke litt på smilebåndet når naturvitere appellerer såpass mye til "følelse for forståelse" som det du gjør her. Mitt inntrykk av deg har nemlig ofte vært av en temmelig beinhard realist uten rom for alternative tolkninger og opplevelser av virkeligheten som går på tvers av det gjengse filosofisk-materialistiske verdensbildet. Appeller til følelse for hva som er sant blir jo nesten den reneste mystisisme, hvilket jeg i bunn og grunn slett ikke har noe mot, så lenge naturviteren er oppmerksom på dette, og de epistemologiske begrensningene for sin egen naturforståelse, slik du ser ut til å være.
Vis hele sitatet...
Jeg tror hver enkelt person må prøve å finne sin sannhet om "de store spørsmål", men dersom man ender opp med å trekke praktiske konklusjoner som strider med naturvitenskapen tror jeg man fort beveger seg ut på glattisen. I praksis, altså.

Naturvitenskaplig filosofi handler jo om å finne modeller som beskriver naturen og gir prediksjon og da må man svelge en del kameler i forhold til sanseinntrykk og så videre. Fortolkninger av resultatene blir ofte høyst spekulative og i rollen som vitenskapsmann må man passe på så man ikke blir forutinntatt om hvordan ting faktisk er, med mindre man vil overse ting av samme størrelsesorden som relativitetsteorien.

At jeg er en beinhard realist vet jeg ikke, men jeg er nok nødvendigvis ofte hardere for å være en motpol til folk som er villige godta hva det skal være utifra ren fundering her på forumet. Tråden handler vel uansett ikke om meg som person og hvis man med en gang begynner å anta ting om meg basert på postene så har man falt i kausalitetsfellen. At jeg noen ganger argumenterer for noe betyr ikke at jeg innehar akkurat det synspunktet, men det er ofte en viss mangel på det strengt naturvitenskaplige synspunktet i diskusjoner og da føler jeg at det bør være representert.

Hvis det jeg skriver er i overkant usammenhengende er det fordi jeg nettopp er ferdig med n-te eksamen (det innlegget ved åttetiden i dag ble skrevet like før)