View Single Post
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
Det blir usakelig å sammenligne sukker med nikotin.

Nikotin er et svært avhengighetsdannende stoff, som ikke er sammenlignbart med vanlig sukker. Dersom du mener det, så har du ikke fulgt med i naturfagstimene.

Sammenligne gjerne nikotin med lengere tids bruk av amfetamin eller kokain (som det også burde være strenge begrensninger på) - men ikke sukker.
Vis hele sitatet...
TJA! Vanligvis er jeg enig med deg, Stormen. Du er stadig fornuftig og saklig i argumentene dine. Men er sukker virkelig så ufarlig som allmenn tro skal ha det til? Barn som spiser mye sukker blir gjerne overvektige, og dermed mobbet på skolen og sett ned på. Jeg sier ikke at dette skjer i etvhert tilfelle, men det skjer.

Er dette "greit"? Det er forståelig at foreldre ikke kan kontrollere sukker-inntaket på ethvert barn. Men er det ikke noe å legge merke til, og kanskje fokusere mer på? Det er tross alt barndommen det er snakk om, noe som egentlig er grunnlaget for videre utvikling her i livet. Sukker bærer i tillegg utallige ulemper med seg, i tillegg til økt vekt, hjertesvakhet osv.

Sukker burde også kontrolleres, spesielt siden vi på død og liv skal kontrollere nikotin til den grad vi gjør.

Sukker og overvekt (ja, gjerne en konsekvens av høyt sukkerinntak) ER et problem. Et problem som øker og øker på grunn av økt tilgjengelighet og mangel på "varsel" fra samfunnet. Jeg sier ikke at man burde sette økte avgifter på sukker, eller at man bør nekte kids å kjøpe det. Det jeg mener, er at man burde skape en økt oppmerksomhet rundt sukker, og opplyse om litt mer om hva sukker gjør med kroppen. Det er minst like skadelig som kjønnssykdommer for eksempel.

Jeg sier ikke at man kan dø av en Snickers, men sukker ER skadelig. Det er ikke noe å legge skjul på i det hele tatt. Men i senere generasjoner er nok sukkerholdige matvarer blitt misbrukt så til de grader. Greit nok, det er en luksus vi har uendelig tilgang til og kan bruke som vi vil, NÅ. Men i fremtiden bør vi kanskje åpne for regulering av sukker?

Jeg er overbevist om at vi bør legge til en del restriksjoner rundt sukker, og følge med på hva barna våre, og ungdommen vår får i seg. Dere kan godt motsi meg på den her, men jeg mener at totalt sett, så skaper sukker mer problemer og kostnader for samfunnet vårt, enn hva nikotin, alkohol og ulovlige narkotikum gjør, hvert år.