View Single Post
På lik linje med andre vanskeligstillte så må det vurderes individuelt. Det er mange forskjellige mennesker og skjebner vi snakker om her. Det er kanskje lett for noen av oss her å ta total avstand fra heroin og se på rusmisbrukere som dumme fordi de tok det valget å sette den sprøyta første gangen. Men det er nok ikke mange tilfeller der en normal person uten tidligere utagerende rusbruk plutselig bestemmer seg for at "hey! heroin hadde sikkert vart gøy å prøve" også blir det heroinister. En ting som går igjen er problematisk oppvekst.

Jeg syns ikke synd på rusmisbrukere på en generell basis fordi jeg kjenner ikke grunnen til at det gikk som det gikk eller hva slags bakgrunn de kommer fra, men jeg har selvfølgelig lest historier og prata med =Oslo selgere som forteller om et liv jeg er glad jeg ikke har levd.

Det er heller ikke noe mer eller mindre synd på rusmisbrukere enn folk som er overvektige. Men når usunne mennesker som resultat av sin livstil utvikler diabetes eller får hjerteinnfarkt så er vi der med medisinsk støtte og oppfølging og det fortjener rusmisbrukere og. Dessuten fortjener de å møtt med respekt og uten fordommer, vi har ingen grunn til å dømme dem på deres avhengihet alene.