View Single Post
Jeg har ikke lest absolutt alle postene her, men jeg kan med en gang si følgende:
Det er veldig mange som er for og imot her, uten å ha et nyansert syn på saken.

Faktum er følgende:
Legemiddelindustrien vil tjene penger. De gjør det sannsynligvis også på uetiske måter, akkurat som all annen kapitalistisk industri.

Det betyr likevel ikke at de er bare onde og vil oss vondt. De skaper faktisk medisiner som redder liv. Og de bruker mye penger på forskning.

Jeg ser problemet, og det bør absolutt jobbes for å finne en løsning på det. Avskaffelse av lobbyisme i USA er et stort skritt på veien, og bedre kontroll av medisiners virkning er et annet.

Som andre har nevnt så tror jeg medisiner mot psykiske problemer er en av de områdene det bør gjøres noe. Piller mot søvnproblemer og depresjon er i beste fall midlertidige løsninger.

I Norge er vi forresten ganske heldige med et godt regulert helsevesen. Et eksempel som jeg kommer på i farten er at Ibux og andre medisiner med ibuprofen(?) står side om side på apoteket, og du kan fritt velge et billigere alternativ med samme virkning. Dette ungår at produsenter kjøper seg til monopoltilstander hos apotekene, som har vært et stort problem. Jeg har også til gode å møte en lege som prøver å skrive resept på medisiner jeg ikke trenger.

Selv er jeg klar over at det er en farlig mentalitet hos mange om å ta en pille for alle små plager, og har i de siste 5 årene kun brukt astmamedisin ved trening, samt Ibux smertestillende under den verste perioden av kyssesyken. Det er ikke sunt å knaske smertestillende om du har antydning til hodepine eller vondt i tåa, men om det hindrer deg i å gå på jobb så er saken en annen.

Tror dette ble ganske langt, håper at noen får noe fornuftig ut av det