View Single Post
Sitat av Infected_Shroom Vis innlegg
Hvilke mildere ting?
Jeg røyker hasj, tatt en god del forte og sobril før :- p
Vis hele sitatet...
Å rangere rusmidler etter "mild, medium sterk", som med kebabsaus, er ikke enkelt. Det er mange faktorer som bør med i et slikt regnestykke, som stoffets toksisitet, avhengighetspotensiale, rusvirkning osv. Imidlertid er mange a disse faktorene vanskelige eller umulige å måle på en tilfredstillende måte, da det i flere tilfeller er subjektive beskrivelser av rusopplevelsen, bivirkninger og eventuelle abstinenser man må gå ut fra. Noen sier cannabis er et "mildere" stoff enn alkohol. I mine øyne er dette ikke nødvendigvis riktig. Rent toksiskologisk sett så er alkohol klart "sterkere", men ruseffekten av cannabis er i mine øyne mer overveldende. Dette er imidlertid kun min subjektive oppfattning, og kan ikke representere en generell oppfattning eller være grunnlag for en absolutt rangering.

Jeg tror heller ikke MissJosse mente at du burde begynne på en slags rusmiddel-opptrapping, eller at det er tryggere å bruke f. eks. MDMA/ecstasy om man først har erfart en rekke andre "mildere" stoffer.

Når det kommer til ditt tilfelle vil jeg si at jeg synes det var en god og moden avgjørelse av deg å vente med å prøve ut knips. Imidlertid synes jeg det å misbruke reseptbelagte piller, spesielt om det er i kombinasjon med alkohol, er både farlig og umodent. Alkohol er noe de fleste av oss eksperimenterer litt med i ungdomstiden. Alkohol i store mengder er fysisk skadelig og ved hyppig bruk forekommer avhengighet. I moderate doser og med et fornuftig bruksmønster er imidlertid ikke alkohol et stort problem for de fleste ungdommer. Jeg vil derfor ikke hakke ned på din alkoholbruk, men påpeke at du bør være forsiktig med cannabisbruken din, slik at det ikke går ut over din mentale utikling, skolegang, sosial og familieliv eller andre aspekter ved din tilærelse. Pillene ville jeg lagt på hylla til jeg fikk bruk for dem (smertelindring).