View Single Post
Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
Det må da være umulig å definere hvem som er psykotiske, ingen vet hva korekt virkelighetsoppfatning er? Inntil noen klarer å gjenskape håndfast virkelighet matematisk betrakter jeg alle som psykotiske.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Bare fordi den kan beskrives matematisk, betyr det ikke at det er sånn det er. Vi kan ikke vite at tallene ikke bare er onde demoner som vil få oss til å tro at det er sånn de beskriver virkeligheten den er.

Ontologi kan diskuteres nedenom og hjem, vi kan ikke vite hvorvidt ting er som vi sanser dem eller om vi i virkeligheten sitter og vugger på en stol inne på en mentalinstitusjon. Men vi har lært å stole på klokker for å fortelle oss tiden, fordi sansene våre forteller oss tid relativt til hva vi foretar oss, og vi stoler på standardiserte måleenheter for å fortelle oss distansen mellom to punkter.

Man kan fint skille mellom en psykotisk og en eksentrisk person, likt som at du kan skille mellom en som har en annerledes virkelighetsoppfatning og en som tror han er en palme.

Tiden oppleves lik for de aller fleste mennesker, det samme gjør det metriske system, derfor kan man bare anta, basert på logikk og resonnementer, at det er slik det faktisk er. Verden beveger kontinuerlig fremad, A leder til B og kausale koblinger opprettes overalt, og de kan observeres likt av alle observatører.

Nå, vil du forkaste rasjonalitet og logikk som blatant visvas fremmet av bedrevitere, noe som ikke ville overrasket meg, så skal jeg simpelthen rygge tilbake og la denne debatten fortsette uten meg.