View Single Post
Chikara's Avatar
Trådstarter
660
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Å kalle de tidligste jeger-samler-samfunnene for "primitive som gorillaer" er en grov overforenkling. Det tok lang tid før befolkningstallene ble høye nok til at jordbruk ble nødvendig, og selv da tok det flere tusen år før det ble spredt utover kontinentene. Og selv da skjedde det først og fremst på kontinentene hvor man antar at det har vært landkontakt - i Australia fantes det f.eks. aldri noe jordbruk. Noe som skjer over flere tusen år gjennom naturlig diffusjon kan knapt kalles 'plutselig' langt mindre brukes for å støtte oppunder en absurd hypotese om utenomjordiske!
Vis hele sitatet...
Sitat av kinseek Vis innlegg
Et slingsringsmonn på rundt 20.000 år er synkronisert?
Vis hele sitatet...
Bokstavelig talt var de stokk dumme, mentalt, men samtidig 99% genetisk like som meg og deg. Klart, de hadde sitt system for å overleve, men somsagt ingensomhelst kultur, språk, religion eller kunst. Denne globale transformasjonen på 20.000 år etter 200.000 år uten noen form for biologisk fremdrift, får meg til å bruke ordene plutselig, når man ser på hvor mye omfattendes som har skjedd i løpet av denne perioden, i kontrast med "dødtiden"

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Du er klar over at de aller fleste vitenskapsmenn som har ført til store fremadstorminger ikke har brukt narkotika for å oppnå dette? Et par anekdotiske bevis er ikke nok til å konkludere med at det var noe utenfor oss selv som gjorde denne forandringen mulig... Dessuten må du se på at teknologi gjerne følger teknologi og at det er nettopp det som gjør at utviklingen skjer så eksplosivt. Dampmotoren førte til togene, som førte til bedre infrastruktur for transport, som førte til større spredning av dampteknologi, som førte til automatisering av fabrikker, som førte til sosiale endringer.
Vis hele sitatet...
Det er meget bra dokumentert at så godt som alle urkulturer og tidlige sivilisasjoner vi kjenner til har brukt psykoaktive planter for å reise i bevisstheten og møte vesener. Dette var ingen meningsløs rusing, da alle reiser og ritualer hadde et formål, -som regel var det å hente informasjon, enten det var å finne en kur mot en spesiell sykdom, eller å finne ut hvem i landsbyen som stjal høna. Sjamanens status var en av de høyeste og viktigste i rangen, og dette var datidens vitenskapsmenn, (og våres forfedre) i kulturer som har utført forbløffendes astrologiske observasjoner og arkitektiske underverker som vi ennå grubler over hvordan ble til, som stonehenge og pyramidene (med et svært sphinx løvevesen som vokter den i Giza? ) bare for å ta et kjapt eksempel.

Klart det er mye rotløs overtro blandt disse mytene og fortellingene, likemye som det er falske klipp av spøkelser og UFO`er på internett. Men alt utvikler seg på grunn av noe, og jeg nekter å tro at alle disse hulebildene og fantastiske kunstverkene er et produkt av tilfeldigheter og kjedsomhet, når man vet hvor mye de dyrket disse såkalte multidimensjonelle skapningene, og baserte sin fulle respekt til til naturens "krefter" og plantene, noe de fremdeles gjør nå i 2009, til tross for vår vestlige "overlegenhet".
Det er ikke en materielle transformasjonen jeg sikter til her. Det eneste med kunst og teknologi som kan sammenliknes er at de begge har et formål. Kunst det og formiddle et budskap.

Sitat av kinseek Vis innlegg
At mennesker på ulike steder av verden har samme motiver, menneske og dyr, i kunsten sin er jo opplagt: det er mennesker og dyr over hele kloden. Det er jo overhodet ingenting sensasjonelt med motivet. En centaur i amerika før colombus kunne kanskje være interessant (siden det ikke var hester der før), men det finnes ikke. Mennesket så på seg selv og den verden det kunne se rundt seg og lekte med tankene sine, slik små barn er istand til idag. Vi tok ikke dop og fikk innsyn i en annen dimensjon hvor enhjørninger faktisk finnes...
Vis hele sitatet...
Hvis du mener at alle disse vesenene og skapningene i inngraveringer man finner i alt fra pyramider, templer og omtrent alle hellige og dypt respekterte ruiner vi fremdeles har fra fortiden,-for leking med tanker-, tror jeg du undervurderer seriøsiteten som ligger bak. Alt har som sagt en grunn og et formål, og dersom de ville tegne menesker og dyr kunne de jo gjøre det, og det gjorde dem jo, men dette var tydeligvis ikke like hellig for dem.

Unger i dag blir inspirert fra tegnefilm, som ofte henter sin inspirasjon fra folkeeventyr
som har sin inspirasjon og rot tilbake fra gamle kulturer, som har sin inspirasjon fra......? Apopos: Colombus har dokumentert en UFO-observasjon

Sitat av Sky Vis innlegg
"Er mulig han mente Kary Mullins som vant nobelpris i 1993: http://en.wikipedia.org/wiki/Kary_Mullis
Vis hele sitatet...
Det var det selvsagt, ser at jeg må være mer skarp på kildene jeg linker til herfra. Takk for oppklaringen!

Sitat av BomberMan Vis innlegg
problemet er at en del hippier greier å blande inn kvantefysikk, som er like mye vitenskap som kjemi, klassisk mekanikk og biologi, inn i alt mulig New Age-oppstyr.
Vis hele sitatet...
Vitenskapens formål har somkjendt lenge vært et flott middel for å nemlig avkrefte overtro som lenge har vært en negativ allmenn aksept blandt samfunner, bygget opp over tid, av skumle folk som f.eks religiøse fanatikere. Dette er vel og bra, information is king, men når man nå i det siste begynner å se tegn til en ny vitenskap (i dette eksempelet kvantefysikk) som viser tegn til sider som faktisk bekrefter teorier angående enkelte emner blandt denne såkalte overtroen, så må da noen få lov å peke dette ut, uten å bli konstant stemplet som "new age hippie"

Alikevel, jeg forstår godt hva du og dere mener , det er somsagt ikke meningen å skape et mystisk og snevert syn på kvantefysikk, men for å få fram poenget mitt og trekke paraleller tar man det man har. Jeg holder påstandene mine drøye for å provosere til diskusjon, og jeg liker tilbakemeldingene