View Single Post
Synes du virkelig matvare prisene er så høye i Norge? Hvis folk synes prisene er urimelige åpner ikke dette da rom for at nye og billigere matvarekjeder får etablere seg? Selvsagt gjør det det, men vi hadde jo et forsøk fra Lidl, som hadde mange billige varer. Det virker ikke som om det var spesielt stor interesse blant folk å handle der selv med billig mat. Derfor ga de rett og slett opp i Norge. Jeg synes derfor ikke argumentet om at matvarekjedene har monopol og kan styre prisen opp så mye de vil helt holder mål.

Uansett, det at de på "toppen" tjener mer en de som sitter i kasse synes jeg er helt rett og rimelig. Disse har valgt å utdanne seg/bruke mye tid å krefter på å lære seg det som kreves for å sitte på toppen. Jeg unner dem hver bidige krone!

JA jeg er for legalisering av narkotika etc, men det var ikke det som var poenget mitt. Poenget mitt er at det er ikke lønnsomt å selge ting som funker bra, som fks batterier som varer altfor lenge eller legemiddeler som kurerer sykdommen helt, det er mye mer lønnsomt å selge ting som folk hele tiden må kjøpe nytt av.
Vis hele sitatet...
Som forbruker har du to valg. Kjøpe et batteri som varer 2 timer fra produsent A eller et batteri som varer 1 time fra produsent B. Du kjøper da fra produsent A så fort du lærer deg at deres batteri varer 1 time lenger. Samme prinsippet gjelder jo for legemiddler. Her er det om å gjøre å tilby det beste produktet og vinne kundemassen. Dette vil igjen sørge for at produktene blir mer og mer optimaliserte. Vi ser jo dette på for eksempel data, tv o.l. der utviklingen har vært dramatisk. Ved å forskrenke friheten og forby blir det vanskeligere å tilby gode produkter, og det er det som er hovedproblemet.

Angående reklame. Greit nok at man ikke behøver å la seg påvirke av reklamen, men det er ikke så lett når det er store reklamebannere rundt hvert gatehjørne, reklame inni avisa man abbonerer på, reklame på internett, tv, biler, fly, alt.....det er faen meg reklame overalt. Og uansett om man bevisst ikke lar seg påvirke, trenger all reklamen seg inn i underbevisstheten din, så den påvirker deg uansett.
Vis hele sitatet...
Dersom du lar deg påvirke av reklamen er det kun din egen "dumhet" som gjør at du går ut å kjøper produktet. Jeg ser absolutt ingen ting galt i reklame sånn sett da ikke produktet blir prakket direkte på deg. Du gjør et bevisst valg, selv om du har blitt påvirket gjennom reklame. Den grad du lar deg bli påvirket kommer rett og slett ann på deg selv og din mentalitet.

Selvfølgelig koster det å lage energi, men hvis staten hadde brukt skattepengene eller oljepengene på å opprette store vann, vind, sol, bølge, atom? kraftverk og satset på forskning innefor disse feltene, er jeg overbevist om at energi kunne vært "gratis"/inkludert i skatten.
Vis hele sitatet...
Men vi ønsker ikke å betale skatt, ergo bør ikke disse godene være "gratis". Den som ønsker å leve som "Amish" må kunne gjøre dette uten å støtte oss som lever med all denne energien rundt oss. Skal vi stjele fra den som ikke ønsker å utnytte energien/ikke har like god råd, slik at vi skal få det gratis? Utrolig dårlig moral mener nå jeg. I et fritt marked der vi må betale for energien vil bedrifter selv forske på ny teknologi som kan gjøre det mulig å tilby energi ikke bare billigere, men også mer effektivt. Konkurransen vil da bidra til rask utvikling og lave priser.

Selvfølgelig er det bedre enn at man dør av sult, men poenget er at det er vi som er årsaken til de stakkarslige tilstandene i u-landene, VI VIL AT DE SKAL VÆRE FATTIGE OG IKKE HA NOEN ANDRE MULIGHETER ANNET ENN Å VÆRE BILLIG ARBEIDSKRAFT FOR OSS!
Vis hele sitatet...
Det vil vi da slettes ikke, men disse landene har vært under utrolig dårlig styring og har derfor havnet på kjøret. Hva er det du mener vi skal gjøre? Hvis du misliker deres måte å betale arbeidere (som ellers ville ha dødd av sult) kan du da la hver å kjøpe deres produkter?

Jeg har heller ikke rike foreldre, og jeg studerer og jobber, dette er veldig slitsomt og man bygger seg fortsatt opp gjeld og man lever heller ikke noe særlig godt.
Hvis man ikke utdanner seg, må man mest sannsynlig jobbe som en slave resten av livet, med mindre man finner på noe lurt eller er veldig heldig.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt... du kan ikke klage på hvordan du har det. Selvsagt er det slitsomt å jobbe og det er heller ikke ønskelig, men hvis alle skulle levd på trygd hvem skulle da betalt ? Man må rett og slett ofre litt for å selv ha det bedre senere i livet. Det er ikke riktig at vi bare skal få alt på sølvfat fordi de rike skal svi. Skal de som er rikere enn deg liksom bare gi deg penger fordi du ikke GIDDER å jobbe for egen mat og bosted? For en holdning! At du kan "slite" under dagens ordning er for meg komplett uforstålig. Da har du enten gjort en ufattlig dårlig innsats gjennom livet, eller valgt studier langt utenfor din egen økonomi. Man får jo til og med 100 tusen i lån hvert år som man ikke trenger betale renter på under studietiden!


Poenget er jo ikke om det er ditt valg eller ikke, men at folk ikke har like muligheter i utganspunktet. Du syntes tydeligvis det er helt greit at noen få mennesker har mange millioner av kroner på konto, flere hus, biler, hytte, etc mens andre ikke har noe som helst og må bruke hele livet sitt til å slave for de rike.
Vis hele sitatet...
Jada, synes det er rett og rimelig. Folk blir jo født med det samme utgangspunktet. Enkelte er heldige og havner hos rike foreldre, mens andre havner hos mindre rike eller fattige. Uansett hvor stygt du skuler på de rike og uansett hvor mye du godter deg i missundelse gir det deg fremdeles INGEN rett på lommeboken deres. Den tanke gangen der om at du har krav på deres lykke er rett og slett kvalmende. Skaff din egen lykke, og ikke stjel andres!