View Single Post
Kapitalistisk slaveri er jo en realitet uansett om vi følger ditt eller det nåværende systemet. Forskjellen er at med staten som kontrollenhet kan vi sørge for at alle kapitalkongene ikke tråkker over lik for å oppnå høyest mulig profitt. Staten må jo også passes på, men det har vi jo ihvertfal muligheten til å gjøre i motsetning til hvis landet skulle bli drevet av private bedrifter.

Bare se hvordan det fungerer i Amerika, hvor svære bedrifter fra USA får lov til å kjøpe opp rettighetene til alt drikkevannet i fattige sør-amerikanske land. Vi er allerede i en situasjon hvor private bedrifter i stor grad jobber for å overta kontrollen over ressursene på planeten, og jo mer effektivt vi kan stopp denne utviklingen jo bedre mener nå jeg.

Du snakker om de rike som om de tilhører en høyere rase. Både rikdom og fattigdom går i arv, og er på mange måter et symptom på en sosial sykdom forårsaket av kapitalismen. At så enorme ressurser skal kunne hope seg opp hos kun et fåtall mennesker er slik jeg ser det den største kreftsvulsten vi har på samfunnet i dag.

Jeg tror du ville ha følt deg hjemme i kastesystemet i India, hvor de fattige er fattige fordi de fortjener det, og de rike gjør akkurat som de vil fordi de er mer verdt enn alle de andre..
Sist endret av mentalmelt; 10. april 2009 kl. 16:24.