View Single Post
Sitat av Warz Vis innlegg
Når det er sagt vet vi at mange mennesker er opptatt av at uheldige skal få anledning til å leve anstendige liv. Jeg tror denne viljen kun vil styrkes å bli større i et fritt samfunn. Dette fordi det vil være lettere å skaffe seg det man trenger for å leve godt. Man har mer penger til overs som man kan bruke på andre ting. Som da for eksempel å donere penger.
Vis hele sitatet...
Det høres flott ut, men det er ikke festet i virkeligheten. Det vi resultere i at noen gir, og ender opp med å skulle dekke opp kostnadene for alle de som ikke gidder. Det er ikke slik at de som har alt de trenger automatisk begynner å gi fra seg ressurser. Dette ser vi jo beviser på over alt. De som har mye vil gjerne ha mer, og jo mer penger du har jo mer makt får du til å bestemme over andre. Jeg vil heller at Den norske stat skal ha litt kontroll over livet mitt enn at det skal ligge i hendene på masse små, selvutnevnte kapitalkonger med sin helt egne, private agenda.

Sitat av Warz Vis innlegg
Dessutten har jeg ingen tro på at det vil bli mer kriminalitet og vold i et fritt samfunn, heller tvert i mot. Faktisk er nok systemet i dag mye av grunnen til at det er såpass mye kriminalitet som det er. Politet har rett og slett for mye oppgaver, de blir opptatt av uviktige saker som å kaste militærnektere i fengsel og knuse bedriftene til de som ikke har klart å sette seg godt nok inn i det alt for avanserte lovverket.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at politiet bør prioritere helt annerledes på mange måter, ingen tvil om det. Men i et samfunn hvor ingen oppfordres til å ta ansvar for den kollektive velferden vil vi definitivt ha mer problemer enn vi allerede har.
Sist endret av mentalmelt; 10. april 2009 kl. 15:47.