View Single Post
Under psykose så oppstår det en viss form for utvidet bevissthet også. Denne utvidelsen forårsaker blant annet feiltolkning og feilslutninger. På lik linje kan en si at bevissthetsutvidelse ved stoff kan medføre lignende feiltolkning og feilslutninger. Men det er mer komplisert enn det. Du kan se på psykose som en sammensatt rekke av symptomer, mens utvidet bevissthet bare er en enkelt symptom. Tilfeldigvis så befinner dette symptomet seg i psykosens symptombilde. Derfor kan det virke likt, fordi den ene tilstanden (psykose) omfatter den andre tilstanden (bevissthetsutvidelse) i seg. De kan allikevel virke forskjellig.

Utvidet bevissthet på psykose kan f.eks. gjøre deg overfølsom for ytre stimuli så som lys og lyd. I tillegg presiserer jeg det samme som posten min til trådstarter over, at innsikten spiller en betydelig rolle for sammenligningens skyld. Når så den negative effekten ved en utvidet bevissthet dominerer, så kan en si at følgene som kan oppstå er bl.a. psykose. Da må en først ha mistet innsikten fra den utvidede bevisstheten. I så fall kan, ved hjelp av flere symptomer, en psykose inntreffe.

Forskjellen mellom selvhenføring (idea of reference) og det jeg tror må på norsk være underlagt paranoid vrangforestilling (dellusion of reference) i mangel på oversettende begrep på sistnevnte. Det er ihvertfall en vrangforestilling. Begge er relatert til sinnslidelse, men selvhenføring kan faktisk ramme friske så vel. Først når den blir så alvorlig som vrangforestilling fremstilles det som del av en sinnslidelse. Det er tross alt hjernen en sammenligner nå. Det er et vanskelig medium å ta for seg. Rusmidler i seg selv kan gi psykotiske symptomer, på en eller annen grad. Derfor kan en forveksle tankemønsteret som oppstår ved rusmidler med tankemønstre som oppstår ved psykoser.

Det blir litt som å spørre hva forskjellen på en drøm og en dagdrøm er? Eller forskjellen på et mareritt og en søvnparalyse. Du finner i begge tilfellene noe betydelig forskjell, om en vanskelig å definere =)