View Single Post
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg var også ganske fasinert av Ubermans søvnteori en stund. Jeg tror den har noe for seg, men jeg tror absolutt ikke det er sunt for den mentale helse over tid. Mange av de store tenkere og genier gjennom historien har vel ikke vært de som har ligget å dratt seg lenge utover morgenkvisten, og som kjent er det en tynn linje mellom genialitet og galskap.
Jeg har selv hatt perioder med lite søvn der jeg har vært opphengt i et eller annet prosjekt, og uten at jeg på noen måte sammenligner meg med noen geni, tror jeg utifra hvordan min egen tankegang forandrer seg, muligens hvordan flere av disse kunne fokusere på, filosofere over, og løse så kompliserte "oppgaver".
Sannsynligvis er dette noe som er veldig individuelt, men etter min oppfatning tenker man mer i retning av konkrete ting rett etter en natt med søvn, mens man etterhvert som man er våken og tar inn masse sanseinntrykk tenker mer og mer i de abstrakte baner. Noe som kunne tilsi at man blir mer kreativ, og kan finne løsninger på ting litt utenom det vanlige. Så lenge man ikke går over grensen til galskap
Så lenge man får disse tjue minuttene med søvn blir man heller ikke irritabel eller ukonsentrert Matlysten vil også synke, og spiser man lett, men effektivt vil jo dette også medvirke til at man ikke legger seg på sofan etter en gigantmiddag.

Som sagt er nok dette veldig usunt, og kan nok over en lengre periode gjøre stor skade både psykisk og tildels fysisk.