Tråd: Ritalin
View Single Post
Hei, eg har AD/HD diagnose og blir behandlet med Ritalin. Kan bidra med en del opplysninger om hvordan Ritalin fungerer og hvordan eg opplever den:

- Ritalin fungerer som kokain. Den sperrer reopptak av dopamin i synapsen mellom hjerneceller (dvs det blir bedre og kraftigere elektrisk signal mellom hjernecellene). Helt fremme i hjernen ligger et senter som kalles frontallobene, eller pannelappene om du vil, som skal koordinere aktivitet i de andre delene i hjernen. Pannelappene er de "høyeste", smarteste senterne i hjernen. De skiller oss fra apene. De gjør oss i stand til å fks. være kirurg, kjøre en bil, kjøpe en blomst til den du er glad i. Menneskelig adferd. De gjør oss også i stand til å planlegge drap, tortur, lyge. De mørke sidene av menneskelig adferd. (Noen av de mest sadistiske, onde mennesker har vært svært intelligente med god aktivitet i frontallobene.)

Når denne delen er understimulert (lite strøm av signaler) kan AD/HD symptom vise seg. De andre "dummere" delene av hjernen får større innflytelse på ens adferd. Når du drikker alkohol er pannelappene de første som blir "slått av" av den bedøvende effekten alkohol har. Du kan si/gjøre korka dumme ting. Du kan bli emosjonell (sint eller ønsker å klemme alle rundt deg)

Ritalin skal bedre aktiviteten i pannelappene slik at en blir roligere, mindre emosjonell og konsentrert. I stand til å bruke de "høyere" intelligente delene av hjernen uten å bli for forstyrret av følelser, synsinntrykk og impulser.

Eg for min del har hatt stor utbytte av å bruke ritalin. Etter et liv med kaos, rus og problemer med loven, sa familien min stopp og forlangte at eg skulle undersøkes og psyk.behandles. Etter behandling med ritalin har eg blitt streit og tar nå ingeniørutdannelse og trives mye bedre. Men nok om det og tilbake til saken:

-Ritalin er ikke et rusmiddel men kan misbrukes som et.
-Du kan få en rus som minner om kokain/amf hvis du snorter, men den er langt fra like intens.-
-Snorter du mer enn 40mg i løpet av et par timer kan du få angst, hjertebank osv. ikke å anbefale.
Bør ikke snorte det fordi det har en etsende effekt som innsiden av kroppen din ikke liker
-Ritalin er ikke populært på "gata" Du kan kjøpe et brett for 100kr (10stk10mg)
-Ritalin bør ikke skytes.
-Hvis du skal ruse deg på Ritalin bør du bruke en pilleknuser (fåes kjøpt på apoteket) og pakke det knuste pulver inn i litt dasspapir/rizla og droppe det. Ikke mer enn 20mg om gangen anbefales (av meg)

Det som står her er mine egne personlige erfaringer og trenger nødvendigvis ikke være rett for dere som leser dette.

Ha en fin dag. Hilsen "Håkon"