View Single Post
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg har tenkt å skru av lyset, og så stikke på et utsiktspunkt litt før aksjonen begynner, for å se hvor stor del av Trondheim by som faktisk blir mørkelagt av et slikt stunt. Ellers er jeg helt enig med ivioynar og slashdot: Jeg tviler ikke på at intensjonen bak denne og liknende aksjoner er god, men jeg tror de blir en sovepute for folk flest. Man føler at man har bidratt (og det har man jo virkelig ikke), dermed dropper man tiltak som faktisk fungerer.

Hvis vi virkelig skulle gjort noe som hjalp, burde vi gått inn for å øke det generelle skattenivået med et par prosent, og brukt alle pengene på miljøtiltak. Slik ville vi fått dobbel effekt: Mer penger til miljø, og enda viktigere, mindre penger til unødvendig privat forbruk. Jeg tror det beste den gjennomsnittelige nordmann kan gjøre for miljøet (bortsett fra åpenbare ting som å kjøre kollektivtrafikk istedet for bil, spare på varmtvannet og slikt) er å bruke mindre penger på ting vi strengt tatt ikke trenger, som nesehårtrimmere og USB-votter fra et eller annet asiatisk industriland. Jeg skulle gjerne sett en statistikk på hvor mye utslipp som forårsakes av produksjon og transport av alle mulige slags totalt ubrukelige søppelprodukter vi liker å omgi oss med i vestlige land.