View Single Post
Sitat av reklame
Du er inne på noe vesentlig når du nevner folkehelseproblemer. Rent økonomisk tror jeg ikke en legalisering av narkotika vil være samfunnet til gode. Så for meg, som til en viss grad er i mot legalisering av "narkotika", ble dette kanskje det mest flåsete argumentet jeg har lest på forumet. Hvor mye ressurser bruker samfunnet på å prøve å rehabilitere rusmissbrukere mener du? Mitt inntrykk er at det er en del.
Vis hele sitatet...
Vi bruker en del, og det er nå mens narkotika er ulovlig. Teorien er hvertfall at ressursene som i dag brukes på straffeforfølging kommer bedre til gode ved å bli brukt på å hjelpe folk. Det er ikke gitt at det blir flere misbrukere bare fordi ting blir lov, det er så mange andre mekanismer som spiller inn på dette (arbeidsledighet, fritidstilbud, etc.).

Sitat av reklame Vis innlegg
Dessuten tror jeg at de aller fleste som får narkotikadommer i Norge i dag, sitter for salg og besittelse av store mengder. Ved en legalisering, kommer man ikke til å bli kvitt disse problemene\utgiftene. Om du mener det, vil jeg gjerne høre tankene dine om dette.
Vis hele sitatet...
Litt avhengig av hvordan utsalg gjøres, så vil man jo bli kvitt de som selger narkotika (siden næringsgrunnlaget deres ødelegges helt), og vi får dermed ikke utgiftene med å straffeforfølge dem.

Argumentasjonen Santiago er så soleklar som den kan få blitt egentlig, og bør få folk til å tenke litt. Et menneskelig problem kan ikke løses med lover og straffeforfølgelse. Det blir som å tro at vi kan bli kvitt kriminalitet ved å pøse uendelige penger inn i Politiet.