View Single Post
Sitat av commie Vis innlegg
Her var det mye svada om chakraer og yodafigurer. Om man vil vite mer om slike fenomener så er det nok en fordel å forholde seg til vitenskaplige fakta og ikke til overtro. Jeg vet lite om dette emnet, men det virker da som om vitenskapen har en grei forståelse av fenomenet, så ingen grunn til å blande inn østlig overtro ...
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg ser så har vi allerede gjort rede for de vitenskapelige fakta omkring emnet og kommet frem til at vitenskapen IKKE kan gjøre rede for fenomenet i sin helhelt. At brukere vil gjøre rede for ALLE aspekter av fenomenet og vise hvordan man kan sy sammen eldgamle forklaringer med moderne vitenskap er vel bare en fordel.
Jeg kan garantere deg at vitenskapen ikke er utdypende nok når det gjelder emner som bevissthet, ekstraordinær persepsjon og hvordan sansene våre blir omdannet til et "bilde" av virkeligheten rundt oss. Faktisk så er dette noe av det som regnes som de største uløste gåtene i vitenskapen.

Burde det ikke være mulig, for ikke å si det eneste riktige, å dele informasjon fra alle filosofier, teorier og historiske epoker rundt et så gåtefullt emne uten at folk begynner å grine fordi det ikke er gamle menn i hvite legefrakker som har kommet frem til ndeler av det. Spesielt når de respektive teoriene ikke motstrider hverandre men faktisk er komplimentære til hverandre.

Vitenskapen, som du hyller så salig høyt, er så absolutt en imponerende og nyttig disiplin som jeg selv også bruker daglig for å tilegne meg informasjon. Men man må være oppmerksom på at om man hele tiden kun forholder seg til vitenskapelige fakta vil man aldri tenke utenfor boksen, bare lage kopier av andres oppdagelser inne i sitt eget hode.
Og vitenskapen fungerer bare på fenomener som det er mulig å måle på en eller annen måte. Og som vitenskapen selv sier, så er det kun ca. 2% av det kjente universet som vitenskapen kan få noe grep på i det hele tatt.

Vitenskapen er kun ett verktøy i verktøykassa. Ikke hele kassa