View Single Post
Jeg er for religiøse privatskoler på videregående nivå, da elevene kan bestemme selv hvilken skole de vil gå på. Jeg går forøvrig selv ikke på noen religiøs privatskole, men jeg skjønner de som vil det. Men det jeg er mer skeptisk til er muslimske privatskoler. Ikke fordi jeg har noe imot den muslimske troen e.l. Men argumentet om integrering kommer opp hele tiden i andre innvandringsdebatter, så jeg tar det likegodt opp nå også. Blir det ikke forferdelig mye vanskeligere for dem å integrere seg i det norske systemet, hvis de fortsetter å bare holde seg for seg selv?

Jeg kan godt se for meg at det kommer private muslimske høyskoler og det som er etter videregående. I og med at da har utlendingene vært igjennom det norske skolesystemet, og får lært seg hvordan "nordmenn generelt er". Hvis integreringen skal gå smertefritt, må også utlendingen gå på skole sammen med andre norske barn. Hvis det kommer muslimske private barneskoler, ungdomskoler og videregående skoler, kommer det til å bli ett enormt skille i Norges befolkning. Da blir det liksom "utlendingene og nordmennene". Jeg tror vi alle er enige med at hvis vi først skal slippe inn flyktninger og innvandrere, så vil vi at de skal komme på samme "nivå" som oss. At de kan se på oss som "medmennesker" og omvendt.