Tråd: Menneskeverd
View Single Post
Det blir jo helt meningsløst å forsøke å måle denne verdien av et menneskeliv. Nå har jeg bare skummet for gjennom tråden her men jeg er ganske sikker på at det disse kristne bloggene vil frem til er at livet er ukrenkelig. Menneskeverdet kan ikke måles, men er altså mer verdt enn noe annet, og derfor er man imot abort (f.eks)

Jeg har aldri møtt noen, hverken kristne, buddister eller ateister som måler verdien av et menneskeliv i en faktisk enhet.

Nihil: Fin kvasifilosofi, men om du mener at egenverdien av et liv ikke kan måles, og at det ikke finnes et allment mål på menneskeliv i samfunnet da må du våkne av hva nå enn form for rus du koser deg med og se på samfunnet. Menneskelivet har i vesten, og de fleste andre kjente sivilisasjoner har en veldig markert og tydelig verdi. Den er ikke subjektiv, den er ukrenkelig. Det er derfor du ikke kan drepe naboen selv om han ikke har noen subjektiv verdi for deg. Samfunnet har gitt ham en ukrenkelig verdi.

Debatten i forhold til trådstarters tanker om abort er ikke hvorvidt menneskelivet har en definert verdi eller ikke, for det har alle menneskelig i alle samfunn, men hvorvidt et forster kan defineres som et liv. Når slutter man å være verdiløse celler og blir et levende liv. Norske myndigheter har satt en grense, andre land andre grenser, mens dem som trådstarter refererer til har et syn som tilsier at livet begynner ved unnfangelsen.

Altså handler ikke debatten om hvilken verdi mennesket har, men når vi blir mennesker som har verdi....
Sist endret av Cikey; 9. februar 2009 kl. 01:25.