View Single Post
Her var forresten et bra bilde, som viser godt hva jeg mener med at det er helt idiotisk å forvente at dette skulle velte/falle sidelengs:
http://crisis.prj.hu/hostlogic/%257Enick/wtc/M-wtc30.jpg
Delen som er over skaden, er jo omtrent bredere enn den er høy! Tyngdepunktet er HELT feil for at den skulle kunne velte. Skaden måtte ha vært MYE lenger ned for at det skulle ha velta.

Det som skjer her, er at vi starter med en kraftig skade på mye av strukturen fra selve flykrasjet. Deretter blir det enda mer skade fra brannen. Hadde det vært en mer kompakt struktur, så kan det kanskje hende at det ville ha "sklidd" ut til siden i større grad, og hadde det vært "skallet" som bar det meste, kan det også hende det ville ha gått annerledes. Derimot - her bæres det meste av lasten av en relativt tynn kjerne av betong og stål. Når denne kjernen etterhvert mister så mye strukturell integritet, at den gir etter, bøyer den seg først en anelse ut mot den minst skadde siden (alt som kommer her nå skjer *raskt*), mens den øverste delen av strukturen synker nedover, og mot den mest skadde siden. På et punkt blir denne bøyen så stor at kjernen gir helt etter, og nærmest "knekker". Den strukturen som bar hovedelen av lasten står nå helt feil i forhold til hvordan den var ment å stå, lasten er helt feil posisjonert i forhold til hvor den var ment å være, og toppen tar nå den raskeste og enkleste veien ned, som er RETT NED. Ikke sidelengs.

Jeg har også sett folk som maser om at "v-formen" på en shape charge, på en eller annen måte skulle matche måten disse stålbjelkene er kuttet på:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4e/LinearShapedCharge.png
http://206.241.31.129/ImageCache/cgo...1/wtc_5f10.jpg (større bilde her).

De som påstår dette, har IHVERTFALL ikke forstått noe om hvordan slike ladninger fungerer. Det er den LANGE siden med den LANGE åpningen som plasseres mot det som skal kuttes, ikke den korte med V-profilen. Et slikt kutt kan gis nesten hvilken som helst form, du kan tilogmed SKRIVE i en metallplate med denne teknikken, men å legge en ladning i en vinkel på denne måten (et "V-kutt") ville bare være unødig komplisert, og kreve mer sprengstoff enn det som egentlig var nødvendig. Et kutt TVERS over ville ha vært mye enklere.
Sist endret av ivioynar; 6. februar 2009 kl. 11:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.