View Single Post
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Dere som vil ha beviser på bordet har misforstått, som så mange andre, en vesentlig del av vitenskapen. I vitenskapen er en teori det sterkeste "beviset" man kan oppdrive. Ingenting er absolutt, siden vitenskapen ikke tar hensyn til det abstrakte.
F.eks kan man ikke si at det finnes noen naturlover, disse "lovene" er egentlig bare vitenskapelige teorier som er allmenn akseptert. Hvordan kan man vite at gravitasjonen finnes? Det eneste man har å forholde seg til er empiriske måledata som man har sammensluttet til en teori. Kanskje finnes det en helt annen kraft som vi måler som gravitasjonen?
"Bevisene" dere tvilere her i tråden er ute etter, er kvantefysikkens lover. Disse er like mye akseptert som newtons lover. Hadde dere spurt meg hvorfor kraft er det samme som masse * akselerasjon, hadde jeg svart at det følger av Newtons 2. (?) lov. På samme måte svarer vi som har lest litt om dette emnet, at beviset dere leter etter enkelt og greit er kvantefysikkens lover.

Vil dere ikke tro på dem, så er det greit for meg. Men ikke kom her å forlang beviser når disse lovene er såpass godt innarbeidet i dagens vitenskap. Har dere lyst å lese mer om emnet, og finne vitenskapelige undersøkelser som bygger opp under teorien, kan dere lese om diverse eksperiment i forskjellige partikkelakseleratorer.
Vis hele sitatet...
Vi vet om disse lovene siden vi støter på de, vi kan "føle" at de er der. Akkurat som at vi ikke kan se ett svart hull men vi ser hvordan det påvirker det rundt oss.

Det er ingenting som støtter en teori om tids-reiser på samme måte.

Og Buddapower, det er hastigheter over lysets hastighet. Men de fleste forskere (inkludert einstein) mener at det er umulig å oppnå en slik hastighet.

Sitat av Clr Vis innlegg
Jeg tror jeg forstår din tankegang. Nesten. Men måten du filosoferer på tid blir ganske lik scenarioet på kjærlighet.
Kan man forklare hvor kjærlighet kommer fra? Måle det?
Det er fortsatt mye vi ikke kan forklare her i verden. Men med tiden vil nok menneskeheten få oppklart det vi måtte ønske.

Jeg kan ikke gi deg noe eksakt svar på hvordan vi skal kunne reise i tid, men jeg setter min lit til forskere innenfor fysikkens felt å finne ut av slike ting. Jeg har mine teorier om hvordan vi skal klare å reise i tid, men alle har blitt "slått ned" av fysikkens lover slik vi kjenner dem i dag.

Jeg tror heller ikke jeg på noen måte kan tegne ned i 2 eller 3D hvordan det fungerer. Jeg er sikker på at du forstår "dilemmaet" mitt. Det at jeg ikke kan forklare. Og jeg forstår at du derfor, med all denne spekulasjonen som menneskeheten gjør og alle som setter sin lit til fysikkens nåværende lover ikke tror at vi kan få til "det umulige".
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner, selv om jeg tror at man aldri vil kunne reise i tid så har jeg forstålese for at noen har andre meninger
Sist endret av Bernhard; 3. februar 2009 kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.