View Single Post
Sitat av Santiago Vis innlegg
Det er essensielt for demokratiet å bruke alle verbale virkemidler uten å være redd for at man skal bli straffeforfulgt for sine meninger. Dette tillater en fri og åpen debatt hvor selvsagt ikke alt blir toleret eller gitt plass i aviser - men ingen bør noen gang sitte i fengsel for å ha skrevet et leserinnlegg med "feil" innhold.

Forslaget er selvsagt et skanadaløst forsøk på innskrenke ytringsfriheten til fordel for diverse menneskers absurde religiøse følelser og innbildte venner. Jeg mener beskyttelse mot kritikk av dens slags nonsens er virkelig tragisk.
Vis hele sitatet...
Nja. Det er heller ikke i dag lov å si akkurat hva man vil, uten å kunne måtte stå til rette for det, og det tror jeg er like viktig som ytringsfriheten i seg selv - frihet krever ansvar for å fungere. Og, i det siste har det vært en tendens til at mange har virkelig direkte hetset, og bare henvist til ytringsfriheten. Dette blir et voldsomt misbruk av ytringsfriheten, man skal ikke kunne slenge dritt om andre, eller andres religion, det er ikke dette vi har ytringsfrihet for. Ytringsfriheten skal i sin ytterste instans gi oss muligheten til saklig kritikk av hva og hvem som helst, ikke ubegrunnede, usaklige anklager tatt ut fra løse lufta. Ideen med loven er garantert å styrke denne beskyttelsen, men igjen - om det er rett måte å gjøre dette på, er jeg litt tvilende til.