View Single Post
Jeg vil ikke si at det er så utrolig at blinde kan navigere og beskrive omgivelsene.
Jeg kjenner fire blinde personer, to av dem har vært blinde fra fødselen av og de kan komme til et helt fremmed sted og beskrive hva som er der. Av større objekter, så klart! De vil ikke "se" at det ligger en knappenål på bordet. Men alt som er stort nok til å reflektere lyd de kan registrere. Han tredje ble blind for sikkert snart ti år siden av diabetes, han er så klart ikke like flink til å tolke ekko og vil aldri bli like flink til det som de som har vært blinde hele livet, men han hører forskjell på en campingvogn og en container.
Hun fjerde ble blind av stær for noen år siden og var på visning av leilighet sammen med broren min og kunne fortelle at teppet var dårlig og veggene var skitne.

Interessant - ja! Men meget vanlig hos blinde personer.

Akkurat det med "det tredje øyet" vet jeg ikke så veldig mye om, men jeg holder mye på med chakra øvelser, eller... Chakra øvelser går for det meste bare ut på å stimulere nervene ved berøring og positiv tenkning, så det er ikke noe hokus-pokus. Og vi har vel da kanskje en del nerver akkurat ved "det tredje øyet"?