View Single Post
Sitat av Drachir Vis innlegg
Sola går faktisk i bane rundt jorda, og jorda går i bane rundt sola, alt ettersom hvordan du betrakter det, ettersom de virker på hverandre med like store, motsatt rettede krefter. Dermed var iongen av teoriene egentlig feil, men kun deler av sannheten. Modellen med at jorden gikk i abne rundt solen, gav derimot en mye enklere modell for resten av solsystemet, og har derfor blitt den foretrukne.

Jeg forstår om mye av fysikken rundt determinismen kan bli veldig fjernt for en del her på forumet, så jeg tror det kanskje er best om de som ikke har helt grepet om det, heller holder seg til den filosofiske delen av diskusjonen, og ser bort ifra den vitenskapelige delen, ellers kan det bli en del forvirring, og mye forklaring som må gjøres ;P
Vis hele sitatet...

men hvis vi skal vinkle det sånn, så kan jeg likesågodt spørre om glasset ditt med cola er halvtomt eller halvfult, kommer ingen vei. men det jeg prøvde å få fram var at noen ganger så har man bare teorier å gå utifra. og vi (som menneske) har klart å oppnå ganske mye bare ved hjelp av teorier. edison var ikke akkuratt ingenør elr professor elr no, men han klarte å utrette en del ved hjelp av teorier som folk aldri trodde kom til å funke!