View Single Post
Rottegift:

Artiklen din støtter oppom at hasj, som sneipen sier, øker sjansen for psykoser og tvilsomt om den demper enkelte negative symptomer som hypotesen med røyk angivelig gjør.

Et normalt menneske har innebygde filterfunksjoner i hjernens som gjør at de kan skille eller fokusere på bestemte oppgaver, for eksempel en samtale, og kun konsentrere seg om det. En som opplever psykose mister denne filter-funksjonen og mengden inntrykk som rammer personen er overveldende, slik at de mister konsentrasjon eller fokus på samtalen og får med alt annet som skjer rundt seg like godt som samtalen. Dette gir et mas, eller stress-symptom som oppleves som uutholdelig eller svært ubehagelig for den psykotiske.

Cannabis og hasj er et hallusinogen som etter egne erfarfinger er med å forsterker inntrykk rundt deg, det være seg lyd, lys, farger og bevegelser etc. Disse elementene fins normalt et filter-funksjon hos mennesket som får de til å skille inntrykkene fra hverandre, men under cannabis-rus har jeg opplevd at disse inntrykkene har en tendens å smelte sammen i hverandre. Sammen med rus-opplevelsen så har jeg opplevd psykotiske øyeblikk der jeg har hørt stemmer, sett ting som ikke skjedde, tidvis synsforstyrrelser på grensen til hallusinasjoner, lydforvrengninger etc.

Nevnte detaljer er blant de som inntreffer bl.a. på psykose, og de som selvmedisinerer seg på slikt spiller russisk rulett. Jeg var en gang glad i syre, men fant tilslutt ut at jeg måtte slutte med det fordi hjernen ikke tålte det. Hvis jeg fortsatte ville jeg kanskje aldri bli meg selv igjen tenkte jeg. En schizofren eller psykotisk person risikerer samme tingen når de røyker cannabis. Prognosene, eller fremtidsutsiktene minsker, og faren som er blitt meg fortalt er at en kan havne i en evigvarende psykose om en schizofren eller psykotisk tester cannabis.

Det er en risikabel selvmedisinering og faktisk er cannabis verre for en schizofren enn for eksempel amfetamin, som er ille nok, å selvmedisinere seg på. Cannabis er et hallusinogen og merkbart sådan, samtidig som det er bevist psykose-anfall relatert til cannabis-bruk for de som er latent for schizofreni. Bare en advarsel.