View Single Post
Da får jeg quote meg selv, siden du ikke klarte å lese det sist, nubeland:

Sitat av atomet
Jeg skal være helt enig i at det er i overkant hissig og generaliserende

....

Overreaksjon? Godt mulig
Vis hele sitatet...
MEN: Har du faktisk lest hele brevet? Rasistisk? Hva er det han sier der som er virkelig rasistisk? Ja - det er i overkant generaliserende og hissig i tonen, men ikke i nærheten av noe som kan kalles rasistisk. Tror heller det er mange som overreagerer her fordi de ikke er vant til å få såpass skarpe ord tilbake og å selv være i gruppen som blir generalisert, eventuelt fordi man vil vise hvor gjennomført "likt" man behandler alle, uavhengig av hudfarge osv.

Jeg har også flere ganger opplevd liknende ting (men som selvsagt ikke har tatt like av i media), f.ex. en gang når en kompis ble rana av en pakistaner. Da var det en stund det kom en del harde og ufine ord fra han, til dels noe som tatt ut av sammenhengen lett kunne blitt kalt rasistisk. Senere var han igjen sitt gamle jeg.

SÅ: Se det i sammenhengen. Når folk er sinte sier de ofte ting de ikke mener, ting blir sagt mye krassere enn man egentlig mener det, osv - man vil rett og slett såre den andre på enhver måte man kan. Her ble farah nesten drept - først på grunn av et slag der gjerningsmannen har blitt dømt, så av en ambulasesjåfør som gjorde sitt (forhåpentligvis) livs største tabbe, og etterlot en livstruende skadet mann fordi han ble sur på han. Jeg skjønner rett og slett JÆVELIG godt at han er sint, og når det kombineres med å ha opplevd en god porsjon vanskeligheter opp gjennom åra pga "systemet", så er det ikke så rart at det koker skikkelig over.

Sitat av Drachir
"Den generelle rasistiske verdenshistorien" har ingenting med saken å gjøre, da et slikt perspektiv kun hjelper til å bygge opp under hat mellom hvite og svarte mennesker. Gjort er gjort, men en må innse at det er ikke de hvite menneskene i dag som er skyld i tidligere handlinger, og det er heller ikke de svartes rett i dag å ha et sinne mot hvite mennesker på grunn av tidligere rasisme.

Selv om en mann ranet min grandonkel fordi han var norsk, skal ikke jeg nære et hat mot den mannens barnebarn
Vis hele sitatet...
Nja, litt drøyt å si at det ikke har noe med saken å gjøre, selv om jeg er helt enig i at det er for drøyt å gi "oss" skylden for hva tipp-tippene (og tilogmed da i veldig liten grad fra norge) gjorde den gang da.

DERIMOT, så ER det igjen mye dritt pga hva våre tipptipper gjorde, og "vesten" ER i stor grad rik også i dag pga det som ble grunnlagt da, så hva skal man da gjøre? Drite i det og si "sorry mac, men det var ikke oss, så fuck off"? Eller kanskje prøve å rette opp litt av følgene? Selv om norge stort sett har rikdommen vår fra oljen, og ikke direkte fra utnyttelse av afrikanske kolonier e.l. - hvem er det som kjøper olje fra oss? Hvor har DE pengene fra? Så JO, vi profitterer indirekte på andre menneskers lidelser.

Det kan også være en liten tankevekker å ta en titt i nyeste utgave av økonomisk rapport - der er det en sak om at norske storbedrifter ikke frykter finanskrisen, men heller ser på den som en mulighet til å bli større... og to av disse er bl.a. Yara, og Kongsberg Gruppen - der jeg siterer:

Sitat av Yara
Slik vi vurderer situasjonen, ser bildet på mellomlang og lang sikt meget bra ut, sier Hogna (mrk: finansdirektør i Yara), og viser til rekordlave kornlagre på verdensmarkedet
Vis hele sitatet...
Dette er altså et av våre største selskaper, som syns situasjonen er BRA fordi det er matmangel for tiden (de produserer kunstgjødsel, og tjener dermed stort på matmangel)

Sitat av Kongsberg Gruppen
Her skjer det ingen innskrenkninger
Vis hele sitatet...
... nei det tror jeg på.

For å si det enkelt - vi tjener cash som pokker på at verden har problemer, og mye av disse problemene er etterlevninger av gamle dagers kolonitider.
Sist endret av atomet; 21. oktober 2008 kl. 23:38.