View Single Post
Sitat av Siton
Huff. Jeg fikk et brev i posten i dag:

Friomsorgen har mottatt en anmodning fra ******* politidistrikt retts og påtale om å foreta en personundersøkelse av deg.

Personundersøkelsen skal gi politiet og retten bedre kunnskap om hvem du er.
Den skal inneholde opplysninger om din bakgrunn, dvs. om familieforhold/oppvekst, utdanning, intresser, helsetilstand, tidligere kontakt med helse-og sosialtjenester,
samt opplysninger om din nåværende situasjon og dine planer for framtida.
Dette innebærer at personundersøkelsen ikke har noe med etterforskningen
og skyldspørsmålet å gjøre, men kan påvirke valg av straffereaksjon.

Personundersøkelsen skal også inneholde forslag til tiltak som kan iverkesettes i en eventuell straffegjennomføring.

Hva betyr egentlig dette da?? kjenner jeg ble rimelig stresset nå. noen som har opplevd lignende?

Episode: Jeg var drita full, og husker lite. Men i allefall. Nektet og fjerne meg i fra bolig, politiet kom, jeg nektet og gi fra meg personopplysninger, og spyttet på dem.

Jeg er ei jente på 21 år, som til vanlig er stille og rolig. Tar ikke stoff, jobber, gjør ikke noe galt.
Desverre er det den alkoholen som jeg kan bli helt på bærtur av. Har vært flere ganger i fyllearresten.

Hva kan jeg forvente? må jeg i fengsel?? ((
har det virkelig ikke noe bra nå.
Vis hele sitatet...
Dette har ikke noe med forebyggende arbeid å gjøre. I brevet til deg som du har gjengitt står det akkurat hva dette er for noe. Personundersøkelsen vil hjelpe påtalemyndighetene med å finne en passende straffereaksjon.

For mennesker som har et rusproblemer, kan det være aktuelt å legge opp til avrusningstiltak i forbindelse med straffegjennomføringen. Mennesker som mangler tilknytning til yrkeslivet kan få arbeidstrening med videre.

Nå er det ikke vanlig å gjennomføre personundersøkelse der straffesaken kan avgjøres med forelegg. Din sak, eventuelt sum av mange uoppgjorte saker vil derfor kunne medføre samfunnstraff eller fengselsstraff.