View Single Post
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
673
Sitat av proveit
Jeg tar for meg litt av det Dodecha skriver, i og med at han virker som kudoskongen her inne:

1. Om at eksperten jeg har brukt er psykiater:

Dette kan da på ingen måte være diskvalifiserende. Historisk sett er faktisk psykiatere de som i dette landet har gåt i bresjen for terapeutisk bruk av psykedelia (jfr. psyk. Greve med LSD på 60-70 tallet), så at profesjonen diskvalifiserer ham, kjøper jeg ikke.

2: Jeg foreslår at du tar de farmasøytiske og kjemiske poengene med ham, slik du skriver. Du har åpenbart store kunnskaper om kjemien, og jeg tror dere kunne hatt godt utbytte av en samtale.

3: at "urtedop" er jo en typisk lavpanneoverskrift, ordet "dop" er utrolig negativt ladet, og du som journalist vet dette, selv om du nekter å innrømme det"

"Dop" eller "Narkotika" er en helt standard betegnelse på rusmidler, og brukes av alt fra brukere til påtalemyndighet og medisinere. At vi skriver "Urt" som forstavelde er vel bare en presisering?

4: Tittelen og ingressen din lukter "old news".

Når det gjelder at jeg "skriver hva som helst som gir penger på konto", er det ting som er mer innbringende enn å skrive om Salvia divinorum i Dagbladet. Tro meg.

mvh
Anders Holth Johansen
Dagbladet
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke så mye at han er kudoskongen som at han kommer med saklige og rasjonelle innspill.

1. At et par psykiatere historisk sett (40-50 år siden) har vært pådrivere for psykedelia er ingen grunn til at dagens psykiatre har noen forståelse for eller kunnskap om organiske plantemidler. Dagens psykiatre sverger til piller fra de store farmasøytiske produsentene, og de får betalt for dette, ikke for å promotere urter. Jeg støtter påstanden om at du burde gjort bedre research på et kjemisk grunnlag, ikke støtte deg på en som sammenligner Salvia med LSD fordi begge gir deg hallusinasjoner. Sniffer du bensin eller løsemidler får du også hallusinasjoner, men det kommer av helt andre grunner. Du sammenligner vel ikke bensin og LSD?

2. Jeg foreslår at du burde tatt opp de farmasøytiske og kjemiske poengene med psykiateren selv, før storyen gikk i trykken. Husmødrene som sitter i det ganske land får ikke vite noe mer av sannheten om Dodecha diskuterer med denne psykiateren. Dette er jo litt vanskelig nå i retrospekt.

3. Urtedop ER negativt ladet når urten faktisk ikke står på narkotikalisten.

4. Som sagt før her, hvis det ikke er innbringene uansett, hvorfor ikke vinkle artikkelen mer nøytralt og ha med mer fakta om planten opprinnelse og brukemåte? De som bruker denne urten er en ganske smal gruppe, du kommer feks aldri til å møte noen på gaten som er ruset på salvia som prøver å rane det. Krisemaksimering og svartmaling kalles dette.