View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Dette var faktisk nytt for meg, interessant, men, mengene er jo mikroskopiske:
I abstrakten fra forsøket du linket til ( pubmed link ) står det at stoffene ble funnet ved veldig sensitive massespektografiapparater. Mengdene er 0.002-0.05ng/g, dvs at om vi går ut i fra at potetende har den høyeste konsentrasjonen funnet: 0.05ng/g, så ville du alikevel måtte spise 75Kg poteter for å få i deg 3.75mg av Nordazepam.

Jeg fant veldig lite om dosering av Nordazepam (Er vist en aktiv metabolitt av Diazepam), men om vi antar det er samme dosering som Diazepam (vival: 2mg), så er det jo høyst upraktisk å få i seg.
I tillegg til at selv om koking av poteter ødelegger mesteparten Solaninet og Chakorinet i potetene, er små mengder (12.5 mg som jeg skrev i innlegget mitt over) en vanlig mengde å få i seg i en standard diett, om man skulle begynne å spise nok poteter for å få effekt av nordazepamet, ville man få i seg mangfoldige ganger mer solanin/chakorin som definitivt ikke er bra for kroppen.

Det blir litt som DMT saken, et potent hallusinogent tryptamin som er aktivt fra 2mg.
Det finnes i så og si alle planter og dyr, men det er få vekster som har høye nok konsentrasjoner av det til at det skal være noe vits å ekstrahere det effektivt.
En forskjell er vel verdt å nevne: DMT er ikke oralt aktivt, så det bare passerer igjennom oss, med mindre man har i seg en MAO-hemmer som da gjør at fordøyelsesystemet vårt kan ta opp DMT.
Sist endret av Dodecha; 7. september 2008 kl. 15:23.