View Single Post
Jeg la de også utover aviser før, men ble så lei av at papiret klistret seg til soppene. Nå legger jeg de bare utover et stort trebrett, så spredt som mulig og lar dem ligge ca et døgn. Dette funker helt fint uten noe ekstra så lenge lufta i rommet er relativt tørr og klar til å ta opp vannet som soppen avgir. Hvis man skal tørke veldig mye sopp av gangen så er det genialt å bruke en bordvifte i tillegg som blåser på soppen.

Har også prøvd kjemisk tørking og alt mulig annet, men synes denne metoden er absolutt best.

Når det kommer til oppbevaring så har jeg aldri hatt noen problemer med å ha sopp liggende i stripsposer. Så lenge de er helt tørre når de pakkes og posene legges på et egnet sted så er det null stress =)


Sitat av ZionRoad
Spørsmål hovedsaklig til Sinister og Mentalmelt:

Er bygårer, byparker, lekeplasser, kirkegårder og innsjø-natur steder det er verdt å lete?
Kan de være veldig godt skjult i f.eks høyt gress?
Vis hele sitatet...
Ja, alle steder som har antydninger til ustelt gress er potensielle plukkesteder, og fleinsoppen trives i både høyt og lavt gress. Men disse eksemplene er allikevel ikke blant de beste. Steder av denne typen har ofte en litt for fyldig og stelt gressplen, og mangler den ville naturen som fleinsoppen trives best i.


Steder av denne typen er derimot ideelle, med ustelt natur og godt med gjødsel:



Sist endret av mentalmelt; 30. august 2008 kl. 12:41.