View Single Post
Jeg vil gjerne dele et godt råd når det gjelder sanking:
Viss man sanker i et strøk der det bor folk litt nært, eller om stedet er nært en vei, er det ikke alltid så diskrèt å gå rundt med en soppkurv fyllt til randen av fleinsopp.
Det jeg gjør, er å ta med meg en ryggsekk som jeg setter en liten pappeske nedi. Når jeg har funnet sopp, rasker jeg sammen litt av det fuktige gresset der soppen har vært, og legger det nedi pappesken, for så å legge soppen oppå gresset. Det fungerer kanskje ikke like bra viss gresset er så vått at pappesken blir ødelagt, men litt fuktighet går helt fint
Viss det er en slags enkel lukkemekanisme på toppen av pappesken, så er dette en klar fordel, slik at ikke soppen faller ut om du skulle være så uheldig å tryne eller noe slikt.

Jeg har prøvd et par ganger å ha soppen i brødposer, eller store pappnett uten fuktig gress i, og som regel komt hjem med en litt maltraktert sopp. Denne metoden fungerer veldig bra for å unngå å komme hjem med en tørr eller skvist sopp - og samtidig har man vært relativt diskrèt. Man kan jo tross alt ha mye annet i sekken samtidig, som du kan bruke som unnskyldning om noen vil snoke.
Sist endret av Krakaren; 28. august 2008 kl. 22:54.