View Single Post
Hei, etter å ha lest gjennom LED-tråden har jeg blitt mye klokere ang bruken av seriemotstander ved bruk av LEDs. Endelig tror jeg at jeg har skjønt hvorfor de er så viktige.

Men, tråden fikk meg til å fundere på noe jeg har fundert på tidligere også, men som sikkert er enkelt å svare på for de av dere som faktisk kan elektronikk, men som ikke er like lett for en som meg som bare har lært det meste gjennom prøv og feil-metoden

For mange år siden var det en som skulle prøve å lære meg litt teori om elektronikk og sammenliknet da strøm litt som vann i rørledninger. Strøm = mengden vann som renner gjennom rørene, spenning = hastigheten på vannet. Jeg vet ikke hvor riktig dette blir i realiteten, men for meg har det hjulpet meg litt med å forstå hvordan elektronikk fungerer.

Uansett, en liten LED som trekker feks små 20 milliAmepre kan etter det jeg forstår fint kobles til en 12 volts spenningskilde (med den rette seriemotstanden naturligvis). Det går sikkert bra med noen AA-batterier i serie (=12V), men hvordan går det hvis jeg kobler den lille LEDen til et stort bilbatteri på feks 60Ah (som kanskje kan levere strømmer opp mot det 5000-dobbelte)? Med sammenlikningen vann og strøm i minnet blir det for meg som å koble en liten hagespreder til brannvesenets største brannslange!? Tipper vannsprederen hadde eksplodert Eller er jeg helt på jordet nå?

Et tilsvarende eksempel; hva om jeg kobler LEDen til en strømadapter som kan levere 250mA (ganske vanlig adapter til MP3-spillere etc.)? Det ville gått fint, ikke sant? Men om jeg koblet den til en adapter som leverer samme spenning men hvor strømmen er feks 5-6A? Blir det for mye strøm til den lille LEDen, eller trekker den bare det den trenger uavhengig av hva strømkilden potensielt kan levere?

Fint om noen klarer å svare på dette, da jeg har lurt på dette ganske lenge uten å ha våget å teste det ut i praksis