View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
conflux, nei, et selskap trenger ikke å gå opp i verdi bare fordi de kommer med en ny lansering... Spilllanseringer betyr ikke så mye; det som betyr noe, er kvartals, halvårs og årsregnskaper - altså hvordan det går med firmaet rent finansiellt.

Hvis det går bra økonomisk med firmaet, så går kursen (som regel) opp - men den kan også bli påvirket av FORVENTNINGEN om gode økonomiske tider. I så måte kan spilllanseringer hjelpe på aksjekursen, men den trenger absolutt ikke å gjøre det.

Et eksempel er Age of Conan/Funcom, som nylig leverte gode rapporter om antall aktive spillere (eller i hvert fall over markedets forventninger), men allikevel stupte 20-30% på børsen, fordi det økonomiske bildet ikke var like bra. Samtidig solgte sjefen i Funcom veldig mange av sine egne aksjer, og det er som regel et dårlig tegn: Når ansatte selger, så er det tegn på at selskapet ikke går/kommer til å gå så bra. Og da vil alle andre ut samtidig :-)

De fleste store spillselskaper er på børsen ja; som f.eks EA, Activision Blizzard, Funcom, Atari, etc. Men vanligvis ikke spillprodusentene; dvs. de som faktisk produserer spillene. De tjener ikke nok på ett og ett spill; det er det (som regel) kun spill-distributørene som gjør.

Og ja, det er absolutt en god ide å følge aksjemarkedet en stund før du gjør noe... Velg deg ut en liksom-portefølje, lat som du har 1.000.000 kr, og følg med på aksjekursen for disse måned for måned (husk å notere hva du "kjøpte" de for)... Hvis du etter 3, 6 og 12 måneder har klart å "slå markedet" (dvs hatt en større økning enn f.eks Oslo Børs generelt sett har hatt), så har du gjort det bra - og du vil som regel alltid ha fått mye høyere rente enn du ville fått om du hadde 1 million kr i banken (6-7-8%)...

Så det er et godt tips

Jeg kan faktisk illustrere det med et bra eksempel som skjedde i går/dag: Via en veldig oppdatert spill-nettside, så hørte jeg at Take-Two - de som lager GTA - hadde inngått nye, hemmelige samtaler med EA om oppkjøp. Disse planene trodde mange var skrinlagt, men nå inngår de nye samtaler - og EA indikerte at de ville heve budet på Take-Two...

Nyheten ble sluppet norsk tid, før de amerikanske børsene åpnet, og jeg kjappet meg å kjøpe aksjer i Take-Two. Et heldig tidspunkt: Siden denne nyheten er blitt kjent, så har aksjen steget med over 6% - noe som tilsvarer ca et helt års bankrente.

...Så blir bare utfordringen å vite når man skal selge de samme aksjene igjen - men det, selvfølgelig, er en helt annen historie