View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Ikke misforstå meg som en kvass bedre-viter nå. Men for meg høres det ut som du har blitt fortalt en skikkelig røver historie av din storbruker kamerat. Varme testet og renhetsgrad på hele 60%? "Ikke 57,8% altså?"
Som du kanskje ikke forstår er ofte storbrukere og dealere veeeldig glad i fortelle om hvor bra produktet dem selv bruker er.
;
"Den beste coken siden 19xx" Renhet på hele xx%" Helt ublandet " Beste kvalitet til beste pris" "Trenger bare èn strek som knocker deg rett ut, og trenger ikke justere på 1 og en halv time" "Coken er kanon bra, kjenner du ikke hvor sinnsykt den lammer?"
"Det er kun steiner/rocks og ingen pulver, den beste coken som er ute å går nå."

Dette er standard sitater fra personer som enten er storbrukere av et stoff, eller en dealer. Da spesielt sist nevnte. De fleste dealere, da spesielt de som selger sentralstimulerende har "alltid det beste", uansett hvor dårlig det enn måtte være.
Ikke misforstå og tro at jeg påstår at du har fått i deg dårlig vare. Du har helt sikkert fått helt grei og kanskje til og med god kokain i kroppen.
Men det at kompisen din sier at den er 60% ren bør du ikke tar for god fisk. Og at en dealer ikke selger mindre enn 5'ere er langt i fra noe kvalitets sikkerhet. Gjerne stikk motsatte, eller som oftest en strategisk risiko vurdering. Ettersom det ikke er verdt å få politiet på døra og bli tatt med X antall gram Kokain, fordi man skulle ut å møte en kar med 1 g.

Samtidig når jeg leser rapporten din ser jeg at du allerede ved førstegangs bruk allerede høres veldig "betatt" av stoffet.
Jeg snakker av erfaring da jeg vet at dette er et stoff man absolutt ikke skal undervurdere. Argumentet om at "Det er for dyrt til å bruke ofte, så jeg blir ikke avhengig" holder ikke på greip i en slik sammen heng.
Miljø, omstendigheter og tilgang spiller en veldig stor rolle rundt dette.
Bare det at du nå sitter med en kamerat som er storbruker burde vel få de små grå til å tenke litt over din ekstase over stoffet.

Men for all del. Jeg skal ikke si at det ikke er mulig å ha det gøyt på Kokain. Faren er at mange har det gøyt litt og alt for ofte og man kommer inn i en sirkel hvor det ofte brukes veldig mye kokain, der dine egne grenser blir tøyd litt ett litt over jo mer du bruker det.
Kroppen er veldig, veldig flink til å lure seg selv til å undervurdere sitt eget bruk.
De psykiske skadene på langtids bruk av Kokain er ikke noe jeg unner en eneste person å gjenomgå.
Når man først har hatt det gøyt på Kokain (gjerne fest, byen, osv) er det veldig lett å ikkeklare å ha det like gøyt uten Kokain videre. Jeg snakker da om bruk over litt lenger periode enn å bare prøve det ut, selfølgelig.
Problemet til mange er at man ikke selv klarer å se hvor glad man er i ett stoff, før man pluttselig sitter der og allerede har gjort èn eller flere tabber.

Denne posten ble kanskje en slags moral preken, men det får så være. Jeg snakker desverre ut av erfaring og vet hvor lett det er å bli litt-alt for glad i stoffet. Jeg er ferdig med det jævla dritt kjøret for lenge siden (heldigvis). Jeg klarte å slutte på egenhånd, men det inkluderte også å isolere meg over en 4-6 mnd periode. Der jeg ikke turte gå på fest eller andre sosiale sammenhenger i tilfelle jeg skulle treffe på gamle snorte kompiser som alltid er like gjestfri med en/to liner eller ti.
Jeg vet at Kokain kan være artig og at du sikkert har hatt en fin opplevelse. Men jeg anbefaller deg å tenke godt igjenom hva du driver med, hvem du er med og hvor stor del av din omgangs krets som faktisk bruker stoffet.

For de som klarer å begrense bruket sitt av kokain i et belastet miljø kreves det stor respekt av og det er ikke lett når man først har blitt glad i det. Ei heller etter å ha brutt barrieren fra å si nei noen ganger til først å si ja.
Stoffet i seg selv er ikke livsfarlig ved et par forsøk. Problemet er at forsøkene som oftest blir mer enn et par eksperiment.
Sist endret av spQ; 19. august 2008 kl. 15:14.