View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Donquijote
Jeg er nokså enig, jeg går på 1 ungdomskole, og det jeg kan si om skolen; det er stedet hvor det ikke er noen form for kontroll. Lærere sier ikke en ting til elever som lager bråk. Det eneste de gjør er å gi "lapp", men det de ikke forstår er at elever gir blanke f'en i lapper. Dessuten er reglene slik at du må ha over 20 lapper før du får en advarsel om nedsatt ordenskarakter. Det er for dårlig system. Hvis norge skal gjøre noe med karakterene og oppførselen til elevene, må de først og fremst jobbe med disiplin, både på skolen og hjemme.

Jeg er nokså enig i det du sier, men jeg ser det for meg; altså grunnen til at noen ender med å misbruke narkotika på skolen er først og fremst dårlig familiemiljø. Og da hjelper det ikke noe særlig å kommunisere med familien, for slike familier bryr seg egentelig ikke i det hele tatt. De driter i hva ungene deres gjør, bare de er langt vekke så er allt greit. Så skolen har et stor problem med akkurat slike elever. Da vet jeg ikke om noen bedre løsninger.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om man skulle tatt tak i andre enden, tatt kontakt med barneværnet/familieombud etc for å fått skikk på foreldrene OG ungen. Bøter kunne kanskje blitt brukt som motivasjon.

Man hører mye om faenskap med barnevernet, men ofte virker det som om "straffen" av å bli involvert med de går mest ut over barnet selv. Jeg tenker på ting som å bli tvangsflyttet fra sitt miljø, venner, selv om det kanskje er godt å komme vekk fra dårlige foreldre.
Nå skal jeg kanskje ikke skrive mer, ettersom jeg har absolutt null erfaring med barnevernet selv og skriver lekent fra egen hukommelse av tidligere barnevernsartikler i sensasjonsaviser.

Men jeg står klar i min sak, det er IKKE skolens oppgave å oppdra barn/ungdom, de er foreldrenes ansvar inntil de forlater redet.