View Single Post
Sitat av Dodecha
De tar, sånn meg forstått, ikke alle sammen, men faktisk de de mistenker å være på stoff.
Jeg mener rett å slett at disiplinen må inn i skolen igjen, jeg er skarve 23 år, men ser trangen til det.
Hele "læring under eget ansvar" tullet ville aldri virke, klart, unger må lære å ta ansvar men dette var en helt feil måte å gjøre det på.
Når jeg gikk i grunnskolen gjorde vi jo klart mye faenskap (knuste ruter, rasserte toalett), men det var et fåtall lærere som virkelig kunne å sette frykten i oss uten å utøve fysisk makt.
Denne pingleholdningen som har spredt seg blant lærere er helt tragisk, ingen tør å irretesette elever lengre.

I bunn og grunn mener jeg at forebyggende tiltak er de beste, klart, noen stoffbrukere kommer alltid til å være der, vi er forskjellige skapninger alle sammen.
Men å tvinge folk til urinprøver (ja, jeg bruker ordet tvang) er tåpelig.
Om urinprøver er den siste utveien ville jeg heller, i all privathet/stillhet inngått en avtale med familienom å la de ta prøven, la de ta ansvaret og holde skolen langt unna familiens private saker.
Vis hele sitatet...
Jeg er nokså enig, jeg går på 1 ungdomskole, og det jeg kan si om skolen; det er stedet hvor det ikke er noen form for kontroll. Lærere sier ikke en ting til elever som lager bråk. Det eneste de gjør er å gi "lapp", men det de ikke forstår er at elever gir blanke f'en i lapper. Dessuten er reglene slik at du må ha over 20 lapper før du får en advarsel om nedsatt ordenskarakter. Det er for dårlig system. Hvis norge skal gjøre noe med karakterene og oppførselen til elevene, må de først og fremst jobbe med disiplin, både på skolen og hjemme.

Jeg er nokså enig i det du sier, men jeg ser det for meg; altså grunnen til at noen ender med å misbruke narkotika på skolen er først og fremst dårlig familiemiljø. Og da hjelper det ikke noe særlig å kommunisere med familien, for slike familier bryr seg egentelig ikke i det hele tatt. De driter i hva ungene deres gjør, bare de er langt vekke så er allt greit. Så skolen har et stor problem med akkurat slike elever. Da vet jeg ikke om noen bedre løsninger.