View Single Post
Da jeg gikk på VGS røyka jeg bønner hver dag etter skolen, begge åra. Første året var jeg tom stein på skolen en skjelden gang.

Ingen i klassen bortsett fra et par som også røyka visste at jeg røyka, mens de andre som røyka i klasse syns jo det var tøft, og at alle skulle vite det. På slutten av det siste året fikk resten av klassen vite at jeg også røyka, på en eller annen måte, og det var et par overraska tryner der for å si det mildt.

Både fordi jeg hadde sitti å hørt på "hasj gjør deg dum" teorier fra medelever i to år uten å si noe, og kanskje mest fordi jeg hadde best karakterer i hele klassen. Et par 4'ere, 6stk 6'ere og resten 5. Nå har jeg gjennomført læretid, med 5,3 i snitt på VKII, Bestått Meget Godt på fagprøven, og trekt ut som en av landets 10 beste det året. Nå har jeg jobba noen år og kommer til å begynne på høyskoleutdanning neste høst.

8. og 9. og tildels 10. på ungdomsskolen derimot, før jeg begynte å røyke shit, hadde jeg bare 3'ere, fordi jeg ikke hadde hverken ro i rævva eller interesse for å lære. Da drakk jeg meg også fra sans og samling to ganger hver helg, noe som ikke akkurat hjalp..

Så hvor ille det er at noen faktisk finner seg bedre skikket til å takle hverdagen ved å fyre ei bønne en gang i bland, veit jeg ikke helt.

Jeg røyker forresten fortsatt bønner, dog ikke hele tida sånn som før.

PS Det er ikke nødvendigvis sånn at dette funker for alle, men for meg hjalpt det noe helt sinnsykt på uro og dårlig konsentrasjon. Noen reagerer annerledes, men de som gjerne forelsker seg i marijuana er ofte de som er urolige og ukonsentrerte i utgangspunktet, og som finner ut at de får mere kontroll over seg selv, er min erfaring.

Dette handla jo bare om meg og ikke saken, men føler at min historie kan belyse saken fra en ny side for de som er så forbanna skråsikre på at marijuana er no drit, og at hennes tilhengere bør fratas sin mulighet til utdanning og et verdig liv.

Nettopp det å sparke disse ut av skolesystemet, er kanskje det aller dummeste man kan gjøre for å "hjelpe". Tør ikke tenke på hva som kunne skjedd med meg om jeg hadde møtt veggen og politiet på VGS.
Sist endret av Sindre; 15. august 2008 kl. 16:13.