View Single Post
Sitat av Elefanten
Jada. Å drikke eller ikke drikke. Å dope seg eller ikke dope seg. Å gamble eller ikke gamble. Å røyke eller ikke røyke.

Alle de overnevte er valg man tar, og samtlige av valgene respekterer jeg dersom de er gjort på et fornuftig grunnlag.
[...]
Er som å aldri spise biff fordi man har hørt det er dårlig, uten å gidde å ta en bit.
Vis hele sitatet...
Sitat av murloc
Alle kristne kan jeg kjenner er gode mennesker som respekterer at jeg ikke deler deres tro. Hvorfor skal jeg se skjevt på dem fordi de utøver sin tro?
Vis hele sitatet...
Diskusjonen har bunnet ned til om man skal respektere andres valg av rasjonelt grunnlag eller tro. Jeg må si at jeg heller mot Elefantens holdning. Jeg respekterer ethvert valg dersom mennesket kan redegjøre for det på en rasjonell og fornuftig måte. Å si at du gjør (eller ikke gjør) noe fordi du har tolket det fra en mange tusen år gammel bok holder ikke for min del. Jeg kommer til å sette deg i fundamentalistbåsen, sammen med Taliban, republikanere og Dagfinn Høybråten.

Misforstå meg rett - jeg prøver ikke å henge ut noen religiøse, jeg bare ber om at når alt kommer til stykket; vennligst tenk selv. Den egenskapen er et krav til en fungerende verden. Hjernen er ikke til pynt.