View Single Post
Sitat av z0p
Jeg vet mange som har blitt påvist adhd/add etter lang tids rusmisbruk, men om det kom av rusmisbruket eller om de har hatt det tidligere er uvisst. Noen har også ljugd på seg en adhd diagnose på grunn av ritalinen.
Vis hele sitatet...
Det skal ufattelig mye til for å lyve på seg den diagnosen. ADHD utredningen er vel nesten mer grundig enn noen andre. De sier jo seg selv når en slik utredning kan ta mange år. Ikke bare det, det må godkjennes på høyeste hold. Du skal være rimelig god på skuespill, samt vite alt det er å vite om ADHD.Tror rett og slett dette er komplett umulig å fake.

Jeg er 27 år gammel, og fikk selv ferdigstilt diagnosen for 2 år siden, min utredning tok 16 mnd! Har aldri blitt så grundig undersøkt før. Ikke bare hos behandlere, og spesialister, men det sjekker jo alt om bakgrunnen din. PPT, Skolegang, og mange andre aktuelle kilder.

Jeg har før speeda over en 5 års periode, fikk utskrevet ritalin etter at jeg hadde testa strattera og ikke fått noe merkverdig effekt der. For å være ærlig, Ritalin er jaggu ikke noe å ruse seg på. Greit nok at det er et A preparat, men rusen du får om du stapper trynet fullt med ritalin , ville jeg ikke tatt imot om jeg fikk betalt for det.

Etter gradvis opptrapping av mine daglige doser, er jeg nå oppe i 30 Mg pr dag. Etter ca 3 mnd, merket jeg at jeg fikk tilbake søvnen min. En stund etterpå fortalte min daværende samboer at hun oppfattet meg som mye roligere og avbalansert.

Nå i ettertid har jeg også fått merkverdig bedre konsentrasjon. Før kunne jeg lese en hel bok, uten å huske en eneste linje. Nå klarer jeg faktisk å fungere oppimot normalt. Ritalinen har gitt meg et nytt liv for å si det mildt.

Har heller aldri tenkt tanken på å gå tilbake på det daglige kjøret med amf+ div. Nå tar jeg det veldig sjelden, og kun ved spesielle anledninger. Leger er dog veldig forsiktige med å skrive ut slike ting til tidligere rusmisbrukere, noe som er logisk i seg selv. Er vel fylkeslegen som må godkjenne en evt medisinering etter at diagnosen er ferdigstilt.

Det finnes utallige medisiner som brukes mot ADHD, det er helt individuellt hva som fungerer for den enkelte. Noen opplever aldri effekt av medisinene, men kan ha like god nytte av å fks trene 4 ganger i uken. Heldigvis er det slik at etter hvert som man blir eldre, reduseres ofte symptomene noe som igjen kan gjøre medisinering unødvendig.

Finnes flere norske nettsteder om ADHD, leser man litt der er det lettere å forstå for både den det gjelder og familen som blir rammet. Jo mer kunnskap, desto bedre forståelse og kontroll.