View Single Post
Det her dem påstår om at kopiering er stjeling, er et prinsipp jeg aldrig har blitt helt klok på!
Kopiering er da vel ikke stjeling, kopiering er kopiering det. Det er stjeling som er stjeling.
Eksempel: selger har 1 stk plate. Om noen kopierer denne, så har han/hun fortsatt orginalen, som kan selges til noen andre, ved en senere anledning. Her har selger da gått glipp av litt penger, men har da ikke direkte tapt noe. Om derimot noen STJELER plata, altså, fysisk tar den, så har ikke selger mulighet til å selge den senere, og har da TAPT den summen det tilsvarer å anskaffe/produsere plata.

Men altså, jeg skjønner at det fortsat i prinsippet er galt med piratkopiering, og at dette er noe platebransjen vil motarbeide.
Men det jeg vil fram til, er at kopiering ikke er like galt som stjeling, og at å gå glipp av penger ikke er helt det samme som å tape penger.

Tror nok også at piratkopiering kan slå ut begge veier. Vi har først den gruppa som kopierer det dem vil ha i stedet for å kjøpe, fordi en vil spare penger. Her går nok produsenten glipp av en del penger.
Så har vi den gruppa som uanset ikke ville kjøpt, men bare kopierer fordi det er gratis(tror flesteparten av piratene hører til under her). Her verken tjener eller "taper" produsenten noe .
Så er det den gruppa som laster ned ting, finner ut at det er bra, og enten kjøper orginalen, eller kjøper oppfølger/mer fra samme produsenten. Her tjener bransjen på kopiering.

Så jeg tror nok disse tapstallene til platebrasjen er STERKT overdrevet, og at det ikke er så ille som dem skal ha det til.
Sist endret av Sarv_2; 31. mars 2008 kl. 20:18.