View Single Post
Vet ikke om OP var tenkt som troll eller ikke (håper det?) men å si at platebransjen er en hederlig, eller i det hele tatt nødvendig bransje er sprøyt. Jeg trenger ikke dra opp alle sakene om saksøking av alenemødre som har lastet ned 12 sanger med kazaa heller, fordi de jo i teorien bryter loven, enn hvor urimelig den er. Det jeg mener er at platebransjens eksistens i dagens samfunn er overflødig.

Hvorfor skal artister selge seg til slike musikkhalikker for å få utgitt musikken sin? Jeg er helt enig i at i tiden før internett var de ett nødvendig onde for å få musikk ut i butikkene, men med dagens teknologi er bransjen i sin helhet overflødig. Ved å gi ut musikken selv (i lossless uten DRM please), på egne nettsider (se NIN sitt "Ghost" album for eksempel, NIN har brutt all kontakt med plateselskapet sitt), får artistene alle pengene selv (minus server-kostnader osv selvsagt, trenger ikke gå inn på det) noe som seg hør og bør når det er de som tross alt står for den kreative varen vi betaler for. Dessuten får vi som kunder frihet til å bruke de lovlig kjøpte varene våre som vi vil.

Jeg har ikke noe imot å betale for musikk jeg liker, jeg gjør det til stadighet, men når waffles og what.cd gir meg BEDRE produkt enn jeg får kjøpt lovlig, hvordan kan de da forvente at jeg skal følge loven?

En bransje som går til krig mot sin egen kundebase er dømt til å tape.
Sist endret av ifni; 31. mars 2008 kl. 18:14.