View Single Post
Sitat av Vindheim
Det er utrolig bra at fildelingspriratene blir tatt! Slike simple tyver har vi ikke noe til overs for. Jeg synes det burde bli mye strengere straffer, og platebransjen bør få vidtgående fullmakter til å oppspore og stoppe pirater. Piratvirksomhet er skadelig. Det fører til at nye artister som er avhengige av platesalg, ikke får vokse frem, det tapper verden for kulturkapital, og det koster en ærlig og rederlig bransje milliarder av kroner hvert år.

Burde vi ikke gjøre felles sak for å stoppe piratene?
Vis hele sitatet...
Innlegget ditt er åpenbar trolling. Vær glad du bor i et så sivilisert land som Norge, for her er det et så stort antall mennesker som laster ned at vi burde gått etter frihetsrøvende tullinger som deg med fakler og høygafler.

Men, så over til hvorfor jeg plukket ut en liten del av innlegget ditt: Hvor har du dette med ærlig og rederlig bransje fra? Sony BMG er kanskje ikke representativ for hele bransjen, men er et godt eksempel allikevel på hvor gæli det kan gå og hvor lite disse store selskapene fortjener de pengene de tjener i dag.

1) Sony BMG får resten av Sony til å lage dårligere produkter. Opptakere og avspillere får begrenset funksjonalitet. MiniDisc kunne tatt over verden om ikke det var for Sony BMG.
2) Selv med rettighetene på enorme mengder musikk har ikke Sony BMG startet en online musikkbutikk der brukerne kan laste ned billig DRM-fri musikk. Fy.
3) Root-kit. Du har sikkert fått med deg dette. Velger å bruke wikipedia-artikkelen her, siden den også linker til de utallige nyhetssakene.
4) Senest i dag dukka det også opp en annen sak, de er ikke noe bedre når det kommer til piratkopiering enn oss selv! Tydeligvis velger Sony BMG å piratkopiere programvare. artikkel på ZeroPaid.


Og som nevnt tusen ganger: Vi piratkopierer og det er ikke noe galt i det. Det er flere grunner til at vi piratkopierere:
1) Tilegne oss materiale vi ellers ikke har råd til. Her taper ikke bransjen noe.
2) Piratkopiering er enklere og raskere. Her må bransjen våkne. Når jeg f.eks kjøper et spill kan det hende at jeg må avinstallere Daemon Tools og når jeg endelig har fått inn spillet nekter det å la seg kjøre pga. en bug i kopibeskyttelsen eller fordi autentiseringsserveren er nede. Hadde jeg lastet det ned i utgangspunket hadde jeg sluppet turen i butikken og ville fått spilt med en gang. Mye av det samme gjelder film. At jeg på en kjøpt DVD må lide meg gjennom tvungen antipiratreklame og trailere burde noen skytes for.

Hvis det er artistene du er bekymret for er det nok rettighetshaverne du bør klage til fremfor piratene. Det er tross alt førstnevnte som lager horrible kontrakter og kjører over artister som de vil.