View Single Post
Jeg må si meg uenig i at Java er et bra førstespråk. I min mening er Java mer et tullespråk. Tanken bak det er et fint ideal men det fungerer dårlig i praksis. Jeg startet selv med Java og holdt på å miste interessen for å programmere i det hele tatt siden man knapt kan bruke det til å lage "ordentlige programmer", men heldigvis ga jeg C++ en sjanse og det var mye mer givende å holde med på som hobbyprogrammerer. Og styr for guds skyld unna VB.

Man kan likegodt prøve å gå rett på C/C++, som er språket så og si alle moderne Windows programmer og spill er basert på (ihvertfall de som ikke bruker .NET). Hvis dette blir for vanskelig kan du prøve å gjøre deg kjent med f.eks. FreeBASIC som jeg nevnte ovenfor, dette gir en veldig enkel introduksjon til mange viktige konsepter i programmering uten at det vikler inn unødvendig kompliserte ting for en nybegynner. Her kan man også lage enkle 2D spill.

Hvis du bestemmer deg for C++ kan du f.eks. vurdere denne boken: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...=102005&rom=MP. Den er skrevet på norsk og jeg brukte den selv da jeg startet med C++; fungerte greit for meg.

En annen ting, ikke ta alt gnålet om kodestil og programmeringsvaner her altfor seriøst. Man trenger ikke UML diagrammer og en trestegs utviklingssyklus for å lage Hello World.