View Single Post
Da vil jeg også gjerne benytte anledningen til å minne folket på den eminente førstegangstjenestevarianten som heter Siviltjeneste. Stedet der det faktisk er sjanse for at du kan gjøre noe mer nyttig enn å passe på ekorn i skogen.

Typiske steder som er aktuelle som tjenestesteder:
- Ungdomsklubber
- Studentkulturhus
- Skoler
- Diverse organisasjoner som f.ex. Norsk Folkehjelp, FN-sambandet++
- Teaterhøyskolen
- Idrettsklubber
- Er du religiøs, så er det helt sikkert også mulig å få til noe innenfor det.

Ja, det er sikkert også en mulighet for å vaske rumper på gamlehjem hvis man faktisk har lyst til det, men for alle andre er det massevis av MORSOMME OG NYTTIGE muligheter, der du tilogmed kan lære ting du har bruk for i det virkelige liv. Eller så kan du naturligvis lære å pusse sko, hilse og marsjere i millitæret. Det er jo nyttig på sett og vis det også.

Noen vil sikkert også påpeke at "du blir mann" av å være i millitæret fordi du flytter hjemmefra og må vaske rommet ditt og sånt, men jeg vil faktisk påstå at man lærer like mye av å flytte hjemmefra og vaske en hybel eller leilighet, for ikke å si mer, siden du i millitæret slipper å tenke på å måtte ha penger til mat og sånt, og andre lager den tilogmed for deg.

Hvis du trenger å lære deg å overnatte ute i 20 blå for å føle at du er mann, så anbefaler jeg speidern - der gjorde vi det når vi var 12 eller så (jentene også, til tross for at jeg personlig kan attestere at opptil flere av dem absolutt ikke var menn). Men hvis du ikke tør å gjøre sånt før du er 18-19-20 og trenger en Ubrukelig-Befal til å skrike deg i øret hva du skal gjøre så du slipper å tenke selv, så er kanskje millitæret greiere.

Men egentlig, samme hva du ender opp med, enten du slipper helt unna pga ekte eller falske grunner, eller du tar sivil eller millitær førstegangstjeneste, så anbefaler jeg EN ting:

Engasjer deg, og gjør en innsats. Det blir helt garantert morsommere da. Det gjelder faktisk livet generelt også.
Sist endret av atomet; 20. januar 2008 kl. 03:44.