View Single Post
Sitat av Jack Dalton

Cikey: Jeg skulle like å se deg utdype hvordan Staffs fremtreden i media vil hjelpe hans klient...

Hva ville du ha gjort hvis du var advokaten til tidenes verste sexforbryter i norsk rettshistorie? Utgangspunktet til denne lommemannen er jo 21 års fengsel(eller kanskje 21 års forvaring?) Alt annet vil være bonus! Ville du vært ydmyk og samarbeidsvillig? Jeg som er ferdig med fire års jusstudium vet skremmende lite om forsvarstaktikk, men jeg har skjønt en ting: Jeg måtte ha laget et rent helvete for politiet i jakten på beviser. Ingen avhør og ingen forklaringer.
På kveldens rettsmøte kom det jo også fram at den antatte lommemannen til og med benekter straffeskyld etter tilatalen! Det er jo helt sinnsykt selvfølgelig, men tro meg på mitt ord: Det gagner han i bøtter og spann.

OT: Til alle advokatspirer der ute anbefaler jeg dere å lese vg`s referat fra kveldens rettsmøte i Bergen Tingrett. Der ser dere ypperlig forsvarstaktikk i verdensklasse.
Vis hele sitatet...

Du later til å ha peilig på juss, i alle fall tilsynelatende. Hvordan kan du da mene at de 11 tilfellene denne mannen er siktet for vil gi ham 21 år (og muligens forvaring) han er siktet for ett (1) tilfelle som kan likestilles med voldtekt. Denne mannen er (ved mindre han blir dømt for langt flere overtredelser) ute igjen om få år!

Du har ikke svart på spørsmålet mitt. Hvordan gagner Staffs fremtreden hans klient. På hvilken måte vil dette føre til lavere straff for hans klient?

Det virker forresten som du har skjønt fint lite. Staff lager på ingen måte et helvette for politiet i jakten på beviser. Det han derimot gjør er å forberede sin klient på lange og (for hans klient) livsviktige avhør. At den siktede nekter straffeskyld etter tiltalen er heller på ingen måte "sinnsykt".

Men tilbake til spørsmålet mitt: Hvordan vil du begrunne at staffs fremtreden i media gagner hans klient, og vil gi ham mindre straff? Jeg er nemlig litt spent på hvordan en ung advokatspire vil begrunne et utsagn som går stikk i strid med lederen av advokatforeningen. Harald Stabel (er ikke han leder?) har altså kritisert Staff og hevder at dette bare skader hans klient...