View Single Post
Alkoholen skaper enorme tap i samfunnet. Svært mange uteblir fra jobben pga. kraftig abstinens etter flere dagers alkoholbruk. Idet alkoholen går ut av kroppen får man enorm kvalme og oppkast til man føler at innvollene kommer ut. I tillegg kommer diare. Husker en gang på et lite toalett hvor jeg ikke klarte å bestemme meg for hvilken ende jeg skulle putte opp i skåla. Det endte med at jeg roterte rundt og sprøytelakkerte veggene helt psykedelisk. For en vaskejobb etterpå!
Det sier seg selv at man ikke er i stand til å gå på jobb i en slik tilstand. Veien til reparasjon er kort, og så er man like langt. Deretter blir det kronisk, og man blir utestengt fra arbeidslivet. I tillegg pådrar man seg en hel rekke følgesykdommer, bl.a. høyt kolestrol/blodtrykk, svekket korttidshukommelse, polynevritt, urinsyregikt, leversvikt, hjerterytmeforstyrrelser osv.
De sosiale følgene er også store for en som lever i en familie. Familien blir utslitt, nerveplaget og får økonomiske problemer. Dvs. skilsmisse som følge. Så ender man opp uten jobb og familie og bolig. Man blir en belastning for samfunnet. Noen vil kanskje hevde at stordrikkere betaler så mye i alkoholavgift at det oppveier disse utgiftene. Det vet jeg lite om, men det skulle ikke forundre meg, med de høye avgiftene vi har har.
I tillegg følger skadevirkningene som følge av svekket dømmekraft under alkoholrusen. Vold, promillekjøring, nasking/tyveri osv. Det er en ond spiral som ender i rennesteinen. Veien opp til en velfungerende samfunnsborger er kanskje lang, men veien ned er kort. Det kan ta bare et par år å ødelegge hva man har bygd opp på et helt liv. Om man prøver å starte på nytt, er det store huller i din cv som det er vanskelig å forklare. Styr unna alkohol om du føler at du begynner å miste grepet! Om du vil drikke, så drikk aldri flere dager etter hverandre, og drikk aldri så mye at du får blackout.