View Single Post
Potrick: (dæsken hvor mange som fikk lagt inn et innlegg på denne korte besvarelsen da)

Interessant formulering, faktisk - må innrømme jeg ikke har reflektert over det. La meg pirke litt jeg også

* Av barn og fulle folk får en høre det - ingenting ved dette ordtaket som tilsier at du får høre sannheten, men derimot at du nok får hørt endel, det er det ingen tvil om. Ikke alltid barn forteller sannheten, for å ta det helt på spissen.

Uansett, fylla kan medføre at en mister hemninger totalt, og dermed så kan sannheter utfra vedkommende fulle menneske ikke helt treffe sannheten lytteren forsøker å identifisere seg med. Det vil si at det mest sannsynlig er minimum to sider ved en og samme sak. Det jeg vet, er at alkohol er et sosialt akseptert rusmiddel som er så inngrodd i diverse kultur, at det finnes minimum to sider ved denne saken også. Du opplyser og informerer meget godt om den ene siden, jeg trekker fram spørsmål om det ikke fins en annen, kanskje lignende side =)

Jeg vil påpeke en annen felle du har tråkket litt på, det er faktisk slik at det er nesten umulig for oss nordmenn å påpeke om irene kunne gått ned på den lokale puben og tatt seg en cola light på hverdagene og begitt seg ut på en sosial konversering eller hva det heter for noe (paranoy og fremmedutrykk suger, vet - vær overbærende), fordi deres forhold til rusmidlet alkohol er jevnt over en annen enn hva nordmenn er kjent for å ha. Nordmenn i utlandet er nesten flaut, og tar du med briter i denne sammenhengen, er det ikke særlig problem å identifisere skandinav og briter i for eksempel ibiza. Men hva med andre nasjoner og deres kultur med alkohol - hvilket holdninger har de for deres alkoholbruk?

Ta for eksempel Tyskland, Nederland, Frankrike, Spania, Belgia, Sveits og Italia - sikkert også Portugal, men det vet jeg ingenting om. Til tross for at det er mange stordrikkere og konsumet av alkohol er forholdsvis høyt, så ser det ut som deres alkohol-kultur innebærer noe som kalles mat også. Det å ta seg en tur på den lokale puben innebærer også rikelig med spise har jeg fått inntrykk av. I motsetning til Skandinavia og Storbrittania, der turen til den lokale puben er og blir - alkohol.

For å dra inn en sammenligning jeg grøsser ved, men som er like reellt har jeg forstått: Cannabis. I Nederland er cannabis avkriminalisert, og generellt tror skandinaver og sikkert også briter at drar en til nederland, så er hasj og marijuana lovlig. Men det er feil, det er akseptert, og tatt helt på spissen så er det kun i hjemmet eller på en av de mange coffeeshop du kan nyte dette vidunderet. Nederlendere er også eksepsjonelt glad i alkohol, men tross mange fordommer - de forholder seg gjerne til stort sett et av rusmidlene i det sosiale laget - blandingsmisbruk er nok utbredt der også, men jeg tror deres liberale holdning begrenser dette blandingsmisbruket en smule.

Så kommer poenget: At alkoholen beskrives i den danske undersøkelsen som vår tids salt, og påpeker at det faktisk viser en fremtid med dansk måtehold for alkoholens inntak, henviser til samfunnet som stadig forandrer seg. Noen, som Bratsj, kan nok innta mengder av alkohol og tro han evner å kjøre med over 2.5 i promille, men våre naboer i Danmark har begynt å skjønne at alkoholen skal konsumeres på et akseptabelt lavt nivå, for ikke å la seg kontrollere helt. Etterpåklokskap, vet ikke - men kanskje rett og slett kultur.

For noen vil det å starte en arbeidsdag uten en kopp med kaffe være helt ræva, for andre er det nærmest en hellig seremoni å drikke te en viss tid på døgnet, coca-cola kan kanskje være et must for noen - og salt, pepper og sukker er vel allerede et kjent fenomen skal benyttes med forsiktighet (ihvertfall to av de tre).

Hvordan vi opplever vår alkohol-kultur er egentlig et interessant fenomen, men vi må skille mellom måtehold og misbruk. Dette gjelder forøvrig alle andre stoff som får en til å "reflektere" over ting i vår tilværelse. Det som er litt kjipt da, er at alkoholen gir en vel muligens en fysisk avhengighet i tillegg til den psykiske - og tilstand mentalt, sosiale assosiasjoner, miljø og særlig økonomisk stabilitet er vel det som er en medvirkende faktor til om hvordan din rus og ettereffekt på alkohol kan tippe den gale veien - hvilket også kan være faktor for bl.a psykedeliske stoffer, sentralstimulerende og hallusinogener. Opiater gir en vel egentlig f... uansett så der skal jeg ikke engang gidde å spekulere i.

Dette var bare en kjapp og gæli refleksjon, og forbehold om skrivelife, andre feil og eventuell misbruk av fremmedord jeg ikke behersker må tas til følge

Hilsen paranoy
Sist endret av paranoy; 4. januar 2008 kl. 16:23.