View Single Post
Hvordan alkohol påvirker samfunnte.. Ganske mangfoldig spørsmål, men jeg skal for all del bidra med mine teorier.

Numero uno: Mennesker i alkoholrus har en tendens til å bli voldelig, klossete og uforutsigbare. Trafikkulykker, vold, drap, drukningsulykker og hærverk er bare få av mange eksempler på type ulyker og kriminelle handlinger der statistikken for disse støttes først og fremst av mennesker som er i alkoholrus. Ettereffekten av disse handlingene blir økonomiske kostnader for samfunnet.

Hvis du tenker på hvordan alkohol kulturen vår er med på å forme den helheten som vi kaller for samfunn, så vil jeg si at dette rusmidelet også gjør sitt.

Tenk på hva en alkohol rus gjør med ditt psykososiale deg? Se at du skal ut på byen en tur. Du har aldri drukket alkohol før og er litt småsjenert og blyg. Du får alkohol, og dine sosiale hemninger reduseres; nå kan du snakke med andre mennesker du i utgansgpunktet ikke kjenner, og kanskje til og med sjekke opp en vakker jente/gutt (alt etter smak). Denne kvelden ble jo innholdsrik og svarte til forventningene..! Men neste gang du skal til byen, og forventer det samme, hva skjer da? Det er jo fortsatt like ubehagelig og slitsomt å ta mot til seg å sosialisere med folk. Mest sannsynlig tar du enda en fylletur... Konklusjon: alkohol i dette tilfellet (som ikke er så utypsik eller urealistisk) hemmer deg som person og lurer deg rett og slett til å tro at du trenger det for å stifte nye bekjentskaper eller få deg en one-night.

Ganke trist? Du har på et blunk underlagt deg en slags kontroll.

Alkohol er på en måte olje til samfunnets maskineri; folk stiller ikke spørsmål så lenge de har en fylletur å se fram til; hvorfor skal en stille spørsmål til en så gavmild stat som tilatter at vi ruser oss på et av de kraftigste rusmidlene som er almenn tilgjengelige [ja HVORFOT det?]?

EDIT: Glemmte meg litt vekk her. For å komme ned til et poeng her. De som drikker, drikker som oftest på denne måten, om ikke alltid, så hvertfall nok til at jeg vil si at de pålegger seg en del unødvendige hemninger. Så det har effekter på samfunnet, uten tvil.

Nei, jeg drikker ikke. Og ja, dette er en subjektiv mening. Peace <3
Sist endret av Potrick; 3. januar 2008 kl. 16:55.