View Single Post
jamen yolo da.
luni's Avatar
Trådstarter
Sitat av underoath
Tollvesenet er litt random ja.. Vet om to personer som begge fikk hver sin pakke med akkurat samme produkt (som var forbudt å innføre til Norge) stoppet i tollen, dette skjedde med ca. et års mellomrom, den ene personen ble politianmeldt mens den andre ble oppringt av Posten Utland om at pakken inneholdt noe ulovlig og at de måtte sende det tilbake....

Men nok om det.. jeg har på følelsen at alt som blir deklarert som "no value" blir åpnet og sjekket, stemmer det? (viss du har noe peiling på det....)
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har forstått tollvesenet, så har det mye med hvor mye de har å gjøre. Har de en masse beslag hender det at de nedprioriterer å forfølge små mengder, såvidt jeg har forstått. Dessuten er det jo en liten forskjell på om man mottar heroin eller "urteblanding".

Men til spørsmålet: står det "no value" og ikke hva pakken inneholder, så åpner man som regel for å finne ut innholdet, ja. Ser det ut som noe verdifullt/et kjøp som sannsynligvis er verdt over 200,- så sender man ut brev hvor man spør om faktura. Er det bare crap eller ting som virker som personlige eiendeler, julegaver e.l. så lukker man den bare igjen og sender den ut. Jeg vil påstå det er større sjanse for at pakken _ikke_ blir åpnet hvis man skriver en verdi utenpå. Det meste er jo verdt noe

Sitat av Uma
Hei!

Så kjekt at du vil dele div. info med oss nysgjerrige her på forumet.

Jeg bare lurer litt på: Er det noe som helst underlig med en liten brun postkonvolutt (nå tenker jeg på de brune som er polstret med plastikkbobler innvendig) som kan inneholde alt fra snop, dill&dall gaver, flere brev, nøkler osv. eller kanskje cannabis?
Jeg mener, hvorfor kan en slik pakke, som der og da inneholder cannabis, virke interessant for mere oppmerksomhet som deretter resulterer i at dere finner cannabis inni pakken? (sorry, litt lang setning..)
Skjønner du hvor jeg vil? Er det noe spesielt dere gjør for å finne ut om pakken inneholder ulovlig substans?

Takker for svar.

Uma
Vis hele sitatet...
Rett og slett fordi man ikke vet hva den inneholder, men kjenner at det er noe mer enn et brev.

Dessuten kan jo den som behandler konvolutten ha vært borti en lik pakke før. Firmaer bruker ofte én bestemt type emballasje, som man etter hvert kjenner igjen. (Er det bare en helt nøytral konvolutt gjelder jo ikke dette.) For eksempel, vil tro langt flere sendinger fra everybodydoesit (?) slapp igjennom før så mange begynte å bestille derfra. Nå kjenner man de igjen og vet hva de ofte inneholder.

Noe jeg kom på forresten. Hvis noen mottar brev fra Posten hvor det står f.eks. "Sendingens innhold er forbudt innført." eller liknende..det betyr ikke noe annet enn at pakken vil bli returnert og at du ikke får den. Hvis du er uenig i at det er forbudt, så kan man kontakte Posten for å klage, hvis ikke så trenger man ikke å svare noe. Kontakt heller firmaet du bestilte fra og hør om du kan få tilbake pengene.
Sist endret av luni; 10. november 2007 kl. 06:05. Grunn: trøtt