View Single Post
haha, minner meg om nærkampen i militæret

Når det gjelder om det er et bra tiltak eller ikke, vet jeg ærlig talt ikke. Å beherske nærkamp gir selvtillit. Må si meg veldig enig i sitatet til Reiersen:
- I ordinære kampsportklubber er de ansvarlige stålklare på hvilke holdninger medlemmene skal ha. De har et stort fokus på hva som kan skje hvis de bruker ferdighetene sine utenfor kamparenaen. Slike etiske retningslinjer tror jeg ikke du finner i uorganiserte klubber som dette. Her det mange unge mennesker som lærer seg å beherske vold, det gir svært uheldige overføringsverdier, sier Reiersen.
Vis hele sitatet...
I militæret ble det sagt at de som hadde fått gjennomført nærkampskurs ble registrert som "et våpen". Brukte man nærkampen i det sivile, ville det få samme konsekvenser som om man hadde brukt et våpen til å forvolde skade. Men om dette er en sannhet uten modifikasjoner, vet jeg altså ikke.

Men det er ekstremt viktig med klare retningslinjer. En som behersker kampsport, er ikke redd for sannsynligheten for en slosskamp. Han vet han behersker kampsport, og med dette i bakhodet, skal man ikke se bort i fra at denne personen lettere kan framprovosere en voldlig konfrontasjon, rett og slett fordi han ikke er redd for å møte den, og derfor ikke prøver å "snike seg unna".