View Single Post
Kinseek:

Det er ekstremt stor forskjell på de to følgende standpunktene

"Jeg ville ikke tatt abort" og "Jeg synes det er galt å ta abort"

Man kan forklare det første standpunktet på ekstremt mange måter uten å gå over på det andre.

Men dersom man ytrer standpunkt nummer to er det (slik jeg opplever det) svært sjelden man sier "men det er greit at andre tar abort" i alle fall om argumentet er gjennomtenkt.

Så kan du trekke så mange paraleller du bare vil, men jeg vil fremdeles hevde at abortspørsmålet på mange måter er et spesielt spørsmål likevel. Og igjen, om du finner en person som vil si at vedkommende mener det er "galt å ta abort" men synes det er helt greit at alle andre gjør det, så skulle jeg gjerne sittet meg ned å snakket med denne personen, fordi jeg tror det ville være meget interessant. Men nei, en amerikansk politiker som sier det han kan for å gjøre alle glade og fornøyde er ikke en slik person.

Sitat av [GC/Betater]
Ikkje om ein er "imot" abort da, det går under temaet nødprevensjon!!!
Men ja, skjønner godt kva du meiner ang. det innlegget
Vis hele sitatet...
Hvordan skiller abort seg fra nødprevansjon? Sistnevnte hindrer vel bare eggcellen i å feste seg til livmoren, og er således i prinsippet mye det samme som abort (siden eggcellen kan være befruktet på dette tidspunktet)